UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Sabtu, 8 Oktober 2011

Sekitar siri kembara PM bersama program Nurani Rakyat, Sayangi Selangor ke Ladang Tuan Mee, Ijok. Kuala Selangor!


Bajet 2012, pembangkang mati akal - PM

Datuk Seri Najib Tun Razak percaya parti-parti pembangkang ketika ini 'mati akal' dalam usaha mereka untuk menyerang Bajet 2012 yang dibentangkan oleh kerajaan di Dewan Rakyat semalam.

Perdana Menteri berkata, ini kerana pembangkang sudah tidak mempunyai sebab dan alasan untuk memperlekehkan bajet tersebut yang jelas memberikan tumpuan penuh kepada soal kebajikan rakyat di samping memastikan pembangunan negara terus berjalan lancar.

''Pembangkang tidak ada jawapan untuk serang bajet kita (kerajaan). Mereka mati akal, tidak ada hujah, mereka hanya boleh kata bajet kita tidak realistik, itu sahaja.

''Hakikatnya, Bajet 2012 yang disediakan kerajaan dibuat berdasarkan pelbagai aspek membabitkan kepentingan rakyat dan negara oleh pakar-pakar Kementerian Kewangan, Bank Negara Malaysia (BNM) dan lain-lain.

''Pakar-pakar itu bukan Pak Pandir, ada kepakaran masing-masing. Apabila kita bentang bajet, kita bentang bajet yang mampu dan boleh dilaksanakan oleh kerajaan," kata beliau.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata demikian ketika berucap di hadapan kira-kira 1000 masyarakat kaum India dalam program walkabout bersama Perdana Menteri anjuran Barisan Nasional (BN) Selangor di Ladang Tuan Mee di Ijok di sini hari ini.

Turut hadir dalam program yang bertema 'Nurani Rakyat, Sayangi Selangor' itu ialah Timbalan Pengerusi BN negeri, Datuk Seri Noh Omar; Presiden MIC, Datuk G. Palanivel; Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk M. Kayveas; Pengerusi MCA Selangor, Datuk Donald Lim Siang Chai dan Pengerusi Parti Gerakan negeri, Senator A. Kohilan Pillay.

Najib yang juga Pengerusi BN Selangor menegaskan, kerajaan tidak menaburkan janji-janji kosong kepada rakyat dalam Bajet 2012 kerana apa yang terkandung dalam bajet berkenaan sebenarnya adalah komitmen kerajaan BN ke arah transformasi negara dan rakyat.

''Kita tidak buat janji-janji kosong untuk menyedapkan hati rakyat. Kita tidak tipu rakyat, ini adakah komitmen kerajaan BN. Rakyat boleh meletakkan kepercayaan kepada kerajaan BN.

''Ini kerana kita ada wawasan, perancangan dan pengalaman untuk membangunkan negara serta membawa perubahan besar ke arah transformasi negara kita," tegas beliau.

Dalam perkembangan lain, Perdana Menteri turut memohon semua syarikat perladangan di negara ini sama ada yang melibatkan syarikat milik kerajaan (GLC) atau swasta supaya menaikkan gaji para pekerja estet bagi memastikan golongan itu terus terbela.

''Sebelum pembentangan Bajet 2012, saya ambil tindakan memohon kepada semua pemilik ladang estet sama ada GLC atau swasta untuk menaikkan gaji kepada pekerja estet. Malah, saya difahamkan untuk Ladang Tuan Mee ini, pekerjanya telah menerima kenaikan gaji RM200 sebulan.

''Saya harap dalam masa terdekat, para pekerja estet ini akan menerima kenaikan gaji." ujarnya.

Perdana Menteri berkata, kerajaan menerusi Bajet 2012 telah mengambil kira kebajikan dan pembangunan kaum India melalui pemberian pinjaman mikro kredit melibatkan peruntukan RM100 juta melalui Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM).

Katanya, kerajaan juga memberi peruntukan tambahan RM100 juta untuk meningkatkan kedudukan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di seluruh negara selain pemansuhan yuran sekolah, bantuan RM100 kepada pelajar sekolah serta bantuan RM500 kepada isi rumah di bawah pendapatan RM3,000.



























Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan