UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Selasa, 7 Disember 2010

Temubual eksklusif bersama SYABAS - Siri 1!

Apa Agenda Anwar Di Sebalik Isu Air Selangor ?

Ketika pengurusan air yang dikendalikan oleh SYABAS beroperasi dengan lancar, tiba-tiba Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku penasihat ekonomi Selangor membangkitkan isu tersebut. Dibangkitkan di parlimen, malah disusuli dengan ceramah-ceramah di seluruh Selangor.

Malah lebih mengejutkan, pada Ahad ini, dijangkakan, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim akan mengetuai perarakan ke Istana Negara menyerahkan bantahan kepada Yang Dipertuan Agong untuk menghalang kenaikan tarif air.

Semua ini seakan dirancang, apa agenda Anwar sebenarnya ?

Untuk merungkai persoalan ini AIDCNews bertanyakan Abdul Halem Mat Som ( gambar ), Pengarah Eksekutif, Bahagian Korporat SYABAS .

AIDCNews : Mungkinkah semua ini ada kaitan dengan pemberian air percuma ?

Abdul Halem : Mereka telah berjanji dalam manifesto pilihanraya untuk memberikan air percuma sekiranya mereka menang. Waktu itu sekadar manifesto, tetapi tanpa disedari mereka telah pun memenangi pilihanraya dan membentuk kerajaan. Sudah tentu janji mereka ditagih rakyat. Jadi air percuma telah dimulakan selepas April 2008.

Kerajaan negeri minta kepada SYABAS, 20 meter padu air percuma yang bersamaan RM11.40 sen. 20 meter padu disubsidi kerajaan negeri yang selebihnya dibayar sendiri oleh pengguna.

AIDCNews : Bagaimana dengan pelaksanaannya ?

Pada saya, pemberian air percuma satu langkah yang baik. Tetapi pelaksanaannya tidak dibuat kajian yang menyeluruh. Kerajaan negeri terpaksa membelanjakan RM11 juta sebulan kerana menunaikan janji air percuma itu. Disebut dalam Selangorkini (portal milik kerajaan negeri), kerajaan negeri ‘kehilangan RM11 juta sebulan’ kerana memberi air percuma kepada rakyat.

Dan pemberian air percuma ini mesti ditulis dalam bil pelanggan yang ditanggung oleh kerajaan negeri sebanyak RM11.40 sedangkan kerajaan pusat tidak buat begitu ketika memberi subsidi beras, gula, minyak dan sebagainya.

Pemberian air percuma pula merangkumi semua rakyat Selangor tanpa mengira golongan kaya atau miskin. Jadi golongan yang kaya yang ada rumah mewah, rumah banglo, kolam renang pun dapat air percuma. Golongan sederhana kaya pun dapat air percuma. Golongan miskin pun dapat.

Golongan yang dapat itu hanyalah yang memiliki meter individu sahaja. Mereka yang tidak guna meter individu, contohnya rumah pangsa kos rendah, rata-rata mereka golongan mereka berpendapatan rendah yang menggunakan meter pukal tidak dapat menikmati sepenuhnya pemberian subsidi air ini jika dibandingkan dengan yang memiliki meter sendiri.

Bayangkan subsidi Rm11.40 untuk 400 unit rumah pangsa kos rendah, sedangkan golongan yang kaya juga mendapat subsidi RM11.40 untuk sebuah banglo mereka. Jadi berlaku ketidakadilan.

Kemudian ada golongan miskin di kampung, golongan miskin di bandar, setinggan dan sebagainya, kebanyakan anak mereka ramai, jadi untuk mereka menggunakan air di bawah 20 meter padu ini agak mustahil. Kebanyakan mereka guna lebih daripada 20 meter padu, sampai 40 meter dan sebagainya. Jadi mereka hanya menikmati subsidi RM11.40 sen, yang selebihnya mereka tetap kena bayar sendiri.

AIDCNews : Kenapa SYABAS wujudkan Tabung Budi ?

Ada di kalangan golongan miskin tersebut tak mampu nak bayar bil. Bila tak mampu bayar, dalam sistem bil, nama mereka akan tersenarai sebagai bil tertunggak. Pegawai yang memotong bekalan air ini akan berpandukan kepada senarai tertunggak tersebut.

Kebetulan yang kena potong bekalan ini adalah orang yang susah. Jadi, bila kita semak dan siasat kenapa golongan ini tidak membayar bil, rupanya mereka ini golongan yang daif, anak ramai, pendapatan rendah.

Berdasarkan kepada siasatan itu, SYABAS mengambil inisiatif di kalangan orang yang mampu bersepakat menyerahkan kelayakan subsidi air kepada golongan yang betul-betul memerlukan. Maknanya, kita dapat air percuma RM11.40 sebulan. Jadi, RM11.40 ini kalau dikumpul sepuluh orang, kita akan dapat RM114.00, kalau dua puluh orang kita dapat RM228.00.

Ada sampai peringkat kita tolong jelaskan bil-bil tunggakan golongan susah itu, baiki paip-paip yang sudah lama dan pada masa yang sama kita biayai air mereka secara percuma selama 6 bulan. Bukan sekadar 20 meter padu tapi mengikut yang mereka pakai.

SYABAS hanya pemudahcara untuk mewujudkan Tabung Budi. Untuk mengkordinasi di kalangan penyumbang ini, kita mulakan dengan kakitangan. Kakitangan Pengurusan Kanan seramai 100 orang, kita serahkan hak kita (subsidi percuma) yang sudah diterima setahun lepas sebanyak RM138.00. Jadi, kita dapat sebanyak RM13,800.00 dan diserahkan kepada golongan yang sepatutnya. Mereka sangat terharu dan berterima kasih kerana masih ada orang yang sudi menyelesaikan masalah mereka.

Apabila usaha yang dibuat ini mendapat publisiti, maka semakin ramai orang berhajat untuk memberikan sumbangan ini. Kita tidak menerima sumbangan dalam bentuk wang tunai seperti sumbangan kepada tabung-tabung lain. Konsepnya adalah anda serahkan kelayakan mendapat bekalan air percuma kepada tabung ini.

AIDCNews: Bagaimana prosesnya ?

Kita dah tolak siap-siap bil air kita sebanyak RM11.40, yang kita bayar adalah baki selebihnya. Kita dah jimat di situ. Kita terima bil seperti biasa. Pemberian air percuma itu sudah ditolak.

Contohnya, kalau bil air anda RM51.40. Kemudian ditolak RM11.40, jadi baki yang perlu dibayar ialah RM40.00. Sepatutnya kita kena bayar RM51.40. Cuma perlu bayar RM40.00. Jadi kita sudah jimat sebanyak RM11.40. Penjimatan itulah yang kita serah kepada tabung ini.

Ini bermakna, kita tidak pulangkan kepada kerajaan tapi kita beri kepada Tabung Budi untuk disalurkan kepada orang yang benar-benar memerlukan. Sebab itulah kita wujudkan tabung ini untuk memudahkan mereka yang hendak menyerahkan hak ini seolah-olah menderma air percuma ini kepada orang yang benar-benar memerlukan.

Tabung ini mula mendapat sambutan dan kesedaran daripada orang ramai. Kita ada jawatankuasa yang menilai siapa yang layak menerima sumbangan ini. Kelayakan ini dinilai berdasarkan pendapatan isi rumah, keadaan rumah dan sebagainya.

Ini bukan pembiayaian oleh SYABAS tapi oleh orang yang mendermakan hak kelayakan air percuma mereka. Sebab itulah diwujudkan Tabung Budi yang dibuka kepada orang ramai seperti yang dilakukan oleh kakitangan SYABAS dan Puncak Niaga.

AIDCNews : Adakah wujud suara-suara tidak puas hati tentang Tabung Budi ?

Tabung Budi ini mungkin menjadi satu tamparan kepada kerajaan negeri yang mengatakan ini merupakan satu tindakan yang jauh lebih baik daripada apa yang telah dilakukan oleh Kerajaan Negeri Selangor.

Mungkin ada pihak-pihak yang menidakkan kewajaran Tabung Budi ini dengan memberi notis supaya menutup tabung ini kerana melanggar syarat-syarat perjanjian penswastaan.

Kalau syarikat-syarikat luar negara, boleh mewujudkan CSR melalui program-program kebajikan, kenapa usaha yang dibuat oleh SYABAS ini harus dipertikaikan. Sedangkan SYABAS bertindak sebagai pemudah cara dalam pengagihan sumbangan ini.

Ini konsep ‘Dari Rakyat kepada Rakyat’. Bukan dari “SYABAS kepada Rakyat” atau “Dari Kerajaan Kepada Rakyat”. Ini berbeza sama sekali.

Oleh kerana ketidakfahaman konsep inilah, maka ada pihak yang mempertikaikan kewajaran Tabung Budi ini kerana dianggap sebagai satu tamparan dalam mengstrukturkan semula siapa yang patut diberi air percuma ini.

Kalau dilihat dari sudut positif, kita sebenarnya melengkapkan pemberian air percuma oleh kerajaan negeri. Kalau kerajaan negeri tidak memberi air percuma, Tabung Budi ini tidak akan wujud.

Kalaulah Tabung Budi ini dibatalkan, akan memberi implikasi kepada dua pihak. Kedua pihak itu tidak ada kena mengena dengan SYABAS. Pertama, pihak yang menerima dan kedua pihak yang menyumbang.

Ada juga tuduhan yang mengatakan Tabung Budi ini untuk membiayai operasi SYABAS dan sebagainya. Kalaulah dalam Tabung Budi ini ada RM50 juta atau RM100 juta dan sebagainya, logiknya duit ini akan digunakan untuk membayar gaji pekerja dan kos operasi, sedangkan ini duit rakyat. Logik, kalau ada pemikiran begitu walaupun benda itu tidak berlaku.

Setakat ini, kutipan tabung ini hanyalah ada RM200,00.00. Dari RM200,00 inilah diagih-agihkan kepada rakyat yang layak menikmatinya. kemudian, tidak ada, kos-kos pengurusan pun. Kalau RM100,000 kita kutip, RM100,000 itulah yang kita agih-agihkan. Tidak ada kos kakitangan yang urus tabung tersebut atau kos sewa premis. Tidak ada.

Sebab itu tidak ada kewajaran untuk membatalkan tersebut. SYABAS mempertahankan tabung ini untuk kebajikan rakyat.

AIDCNews: Setakat ini macam mana keberkesanan Tabung Budi membantu rakyat?

Bantuan kepada orang ramai ini bergantung kepada sumbangan. Contohnya, semasa tabung ini mula-mula ditubuhkan, kita hanya ada RM13,000.00 sahaja. Jadi, kita agihkan mengikut kapasiti RM13,000.00.

Sewaktu dilancarkan pada September lepas, 14 keluarga yang layak mendapat sumbangan ini. Selepas ini, kita akan buat penyerahan tiap-tiap minggu. Contohnya, kita telah serahkan sumbangan ini kepada tiga keluarga yang dikategorikan sebagai miskin bandar.

Saya anggap kita sebagai pemudahcara. Contohnya, kalau kita mahu menderma kepada sesebuah masjid. Mestilah ada tabung untuk memudahkan kita. Begitu jugalah dengan peranan yang dimainkan oleh SYABAS. Kita sediakan kemudahan itu.

AIDCNews : Benarkan SYABAS secara semborono menaikkan tarif air ?

Tarif air ini tidak boleh dinaikkan sewenang-wenangnya macam kita menjual cendol. Ia mestilah diwartakan oleh Kerajaan Negeri. Ia mesti dipersetujui oleh semua pihak. Mesti dipersetujui tiga pihak iaitu SYABAS, Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri.

SYABAS telah ada perjanjian dengan kerajaan negeri berkenaan terma-terma tarif air serta KPI ditetapkan untuk kenaikan tarif air tersebut. Setelah dua tahun pertama beroperasi, SYABAS lulus KPI yang ditetapkan oleh kerajaan negeri itu. Itupun dikira lambat setahun daripada yang sepatutnya. Tetapi, kerajaan negeri waktu itu gentleman, seperti dalam perjanjian, kalau tak dapat naik tarif, mereka akan bagi pampasan. Dan pampasan itu diberikan.

AIDCNews : Sesetengah negeri pengurusan air bermasalah, bagaimana dengan Selangor ?

Tiap-tiap negeri ada pengurusan air mereka sendiri. Sebelum ini, tiap-tiap negeri berada di bawah Jabatan Bekalan Air yang dipecahkan daripada Jabatan Kerjaraya.

Kebanyakan industri air ini menghadapi masalah. Masalah yang asas. Pertama sekali, dari segi tarif air. Memang di mana-mana pun tarif air itu rendah. Kebanyakan tak dapat menampung kos pengurusan. Mungkin pengurusan biasa itu cukup. Tapi untuk peningkatan kualiti dan sebagainya ini tidak cukup.

Misalnya, paip-paip lama perlu diganti. Paip-paip lama ini menyumbang kepada kualiti air. Masalah paip pecah, kebocoran dan sebagainya. Apabila berlaku paip pecah, pengguna juga akan menghadapi masalah.

Keduanya, pihak pembekal juga akan menghadapi masalah dari segi kehilangan air tanpa hasil. Sewaktu SYABAS ambil alih dulu, kadar kehilangan air tanpa hasil sebanyak 42 peratus. Maknanya air hilang, tidak sampai kepada pengguna. Misalnya, jika 100 peratus pengeluaran air, hanya 48 peratus sahaja yang sampai kepada pengguna, yang selebihnya hilang. Jadi, air yang tidak dibilkan sama ada kerana paip bocor, kecurian air dan sebagainya

Maknanya, yang boleh disalurkan kepada pengguna ini, hanya 48% sahaja, sebab 42% hilang disebabkan paip pecah, bocor dan sebagainya. Ini akan menyumbang masalah-masalah kepada syarikat bekalan air ataupun jabatan-jabatan bekalan air. Jadi, untuk mengelakkan masalah-masalah ini, memerlukan kos yang tinggi termasuklah penggantian paip.

Polisi dan tarif air setiap negeri berbeza-beza. Beberapa negeri masih ditadbir oleh Jabatan Bekalan Air melainkan beberapa negeri yang diperbadankan. Contohnya di Pulau Pinang. Selangor juga diperbadankan pada satu ketika dahulu, dan di Johor telah diswastakan kepada Syarikat Bekalan Air Johor. Kemudiannya Selangor mengikuti langkah Johor diswastakan untuk memberikan kecekapan kepada pentadbiran air tersebut.

AIDCNews : Sejarah penswastaan air di Selangor ?

Mula diswastakan pada tahun 1996 dimulai dengan loji-loji rawatan. Dari segi edaran, Jabatan Air Selangor telah diperbadankan menjadi Perbadanan Urus Air Selangor (PUAS). Tapi masih berhadapan dengan masalah-masalah asas yang saya sebut tadi, PUAS berhutang sebanyak 4.2 bilion dengan syarikat-syarikat pembekal air seperti Puncak Niaga, SYABAS Konsortium dan Syarikat Pengeluar Air Selangor Berhad (SPLASH).

Hutang ini melibatkan lebih 2 bilion, kemudian ditambah pula dengan hutang-hutang yang tidak dapat dijelaskan kepada kontraktor-kontraktor. Kontraktor ini bekerja setiap hari di mana ada paip pecah di situ lah mereka bekerja. Ini sahaja menelan kos lebih kurang RM500 juta.

Kemudian, hutang Kerajaan Negeri Selangor masih berhutang dengan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM700 juta kerana hendak menyelamatkan PUAS ketika itu.

Disebabkan masalah-masalah ini, SYABAS ditawarkan untuk mengambil alih tadbir urus air di Selangor melalui penswastaan.

Sebagai anak Selangor yang rasa bertanggungjawab untuk memberikan perkhidmatan yang baik, memulihkan industri bekalan air Selangor, YBhg Tan Sri Razali sanggup mengambil tanggungjawab tersebut.

Seolah-olah, mengambil alih sebuah banglo yang buruk, lama dan usang, sedangkan banglo tersebut mempunyai hutang yang banyak di bank. Setelah diambil alih, SYABAS strukturkan semula sistem penyelesaian masalah hutang tersebut. Kemudian dibaiki menjadi lebih elok dan akhirnya, banglo itu menjadi cantik.

AIDCNews : Ketidakcekapan pengurusan pentadbiran akan membantutkan pengurusan air kepada pengguna ?

Perkara utama menambahkan kecekapan sistem pungutan hutang. Hutang-hutang ini sekiranya tidak dijelaskan, empat organisasi mungkin akan berhadapan masalah.

Pada masa dulu, PUAS mengalami masalah kewangan. Kemudian tiga syarikat yang membekalkan air (Puncak Niaga, SYABAS dan SPLESH) juga tidak mendapat pembayaran. Bila tidak mendapat bayaran, syarikat ini juga menghadapi masalah untuk membayar gaji kakitangan mereka.

Ini untuk kos-kos operasi dan baik pulih. Di Selangor dan Kuala Lumpur, ada 23, 000 km paip. Jadi, nak ganti paip-paip lama ini kepada paip-paip baru untuk memastikan bekalan air bersih, berkualiti, tidak berkarat dan tidak pecah, semua ini memerlukan kos yang tinggi.

Jadi, waktu itu, industri ini tidak dapat mengeluarkan dana untuk menampung kos tersebut. Malahan, kakitangan pun tidak mencukupi. Macamana nak tambah kakitangan kalau dana pun tidak mencukupi. Sedangkan 7 juta orang pengguna, berbanding dengan 1,500 orang kakitangan.

Dengan penswastaan ini, struktur tersebut dapat disusun semula. Dari segi hutang, pusat perkhidmatan pelanggan (PUSPEL), dan rancangan penggantian paip-paip lama untuk mengelakkan kehilangan air tanpa hasil.Kita sudah kenalpasti, lebih kurang 6000 paip jenis mudah pecah perlu diganti. Ini semua melibatkan kos.

SYABAS juga dapat memberi peluang pekerjaan kepada kontraktor-kontraktor. Malah, memberi peluang pekerjaan kepada 1,500 orang anak-anak Selangor.

Hari ini, rata-rata mengatakan perkhidmatan SYABAS jauh lebih baik daripada sebelum ini. Seperti konsep rumah banglo yang saya katakana sebelum ini, kenapa rumah yang cantik ini harus diberikan kepada orang lain?

Kenapa industri air ini diswastakan kepada SYABAS ? Jadi, ramai yang tak tahu. Segala perbelanjaan untuk peningkatan kualiti telah dibiayai. Untuk memastikan semua ini beroperasi dengan baik, kita pinjam duit bank, pinjaman mudah dengan pihak kerajaan dan lain-lain.

Dalam perjanjian ini, sudah tentulah ada syarat-syaratnya. Maknanya, kalau berdasarkan tarif yang sedia ada, mungkin kita tak dapat buat semua ini. Boleh kita buat pinjaman bank, tapi macam mana nak membayarnya kembali ?.

Transkrip selanjutnya selepas ini, benarkah kerajaan negeri berusaha mengambil alih semula pengurusan air di Selangor ? Benarkah kerajaan negeri serius atau sekadar mempolitikkan isu air ?

AIDCNews difahamkan terdapat grand design besar yang sedang disusun oleh Penasihat Ekonomi Selangor dalam mengekploitasi isu air di Selangor. Apakah grand design itu ?

1. Adakah Penasihat Ekonomi mahu mencari alasan untuk memberhentikan pemberian subsidi air yang melibatkan kerugian kerajaan negeri sebanyak 11 juta sebulan ?

2. Adakah Penasihat Ekonomi mahu mencari justifikasi untuk mengambil alih pengurusan air dengan menukar CEO sekarang yang diterajui Melayu kepada CEO berbangsa lain seperti mana yang pernah dilakukan terhadap PKNS ?

Ikutilah temubual selanjutnya dalam Siri II nanti! InsyaAllah.

Oleh : AIDCNews

Juragan Malawati..

1 ulasan:

  1. blog sdr telah dipautkan ke http://anginria.blogspot.com muka kepada melayurayadaily. mohon sama pautan tuan tq

    BalasPadam