UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Isnin, 27 Disember 2010

Kerajaan Selangor masih berdolak-dalik dengan perkenan Sultan!

Tidak perlu dapatkan persetujuan Abdul Khalid

Pelantikan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri tidak perlu mendapat persetujuan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani berkata, Sultan Sharafuddin Idris Shah memang telah memberi perkenan atas pelantikan tersebut dan mengikut Perlembagaan negeri, baginda mempunyai kuasa eksekutif untuk tujuan itu.

Beliau berkata, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor juga menyatakan, jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri dan beberapa jawatan lain perlu diwujudkan dan pelantikannya akan dibuat oleh suruhanjaya yang berkenaan iaitu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

''Kalau Ketua Setiausaha Negara (KSN) mahu melantik individu itu, beliau akan mendapat perkenan Tuanku terlebih dahulu.

''Selepas Tuanku memberi perkenan pelantikan boleh dilakukan dan mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri tidak perlu melalui Menteri Besar," kata beliau ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan sekretariat akhbar pejabat Menteri Besar hari ini yang memaklumkan pelantikan Mohammed Khusrin belum muktamad kerana Abdul Khalid tidak pernah dimaklumkan mengenainya.

Kenyataaan itu dikeluarkan ekoran pengumuman pelantikan Mohammed Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri berkuatkuasa 1 Janurai ini oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Bagaimanapun kata Mohamad Munir, beliau telah menulis surat tentang persetujuan Sultan Sharafuddin mengenai pelantikan Mohammed Khusrin dan satu salinan telah dihantar kepada Menteri Besar untuk tujuan pemberitahuan.

''Saya percaya setiausaha sulit beliau telah menerimanya tetapi mungkin Abdul Khalid belum mendapat surat itu kerana beliau sedang bercuti," katanya.

Sementara itu, Mohammed Khusrin ketika dihubungi memberitahu, beliau masih belum mendapat surat rasmi mengenai pelantikannya.

''Saya belum dapat surat rasmi jadi saya tidak mahu komen apa-apa," katanya.

Sebelum itu : Pelantikan Khusrin dikatakan tidak dimaklumkan kepada MB

Walaupun telah dinyatakan bahawa pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri mendapat perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, namun kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menganggap keputusan itu sebenarnya belum muktamad.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan sekretariat akhbar pejabat Menteri Besar, cadangan itu belum muktamad kerana pelantikan Mohammed Khusrin yang kini memegang jawatan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tidak pernah dimaklumkan kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Sehubungan itu menurut kenyataan tersebut, Abdul Khalid telah mempersembahkan surat kepada Sultan Sharafuddin untuk memaklumkan yang beliau tidak dihubungi bagi diberitahu tentang cadangan tersebut.

''Sebelum ini kerajaan negeri telah mengadakan proses pemilihan bagi jawatan tersebut dengan menubuhkan sebuah panel temuduga sejajar dengan nota amalan. Panel tersebut telah memilih tiga nama yang difikirkan sesuai untuk menjawat jawatan tersebut.

''Abdul Khalid kemudiannya telah menghantar tiga nama tersebut kepada Sultan Sharafuddin untuk mendapat perkenan," kata kenyataan itu hari ini.

Kenyataan tersebut dikeluarkan sebagai reaksi terhadap pengumuman pelantikan Mohammed Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru berkuatkuasa 1 Januari ini yang diumumkan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan hari ini.

Mohammed Khusrin, 54, dilantik bagi menggantikan Datuk Ramli Mahmud, 56, yang menamatkan perkhidmatan pada 31 Disember ini. Dalam pada itu, kenyataan tersebut juga memberitahu, Abdul Khalid akan menghadap Sultan Sharafuddin pada Rabu ini berhubung perkara itu.

Wah, hebat betul kuasa MB Khalid hendak mempertikaikan perkenan baginda Sultan Selangor. Adakah MB Khalid benar-benar faham dengan procedure perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri baru! Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor juga menyatakan, jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri dan beberapa jawatan lain perlu diwujudkan dan pelantikannya akan dibuat oleh suruhanjaya yang berkenaan iaitu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Kalau Ketua Setiausaha Negara (KSN) mahu melantik individu itu, beliau akan mendapat perkenan Tuanku terlebih dahulu. Selepas Tuanku memberi perkenan pelantikan boleh dilakukan dan mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri tidak perlu melalui Menteri Besar. MB Khalid ada faham ka? Siapakah dalang disebalik isu ini..sila klik
disini.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan