UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Selasa, 28 Disember 2010

Malunya rakyat Selangor! - MB perlu baca Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor!!!

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim disaran membaca buku Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 sebelum menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru.

Abdul Khalid juga boleh mendapatkan nasihat daripada Pegawai Undang-undang Negeri mengenai perkara itu. Kerajaan BN terdahulu tidak pernah campur atau mempertikaikan pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri kerana sedar mengikut perlembagaan negeri perkara tersebut bukan di bawah bidang kuasanya.

Mungkin beliau tidak membaca buku Undang-Undang Tubuh Selangor. Mengikut perlembagaan, kuasa eksekutif untuk melantik Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Undang-Undang dan Pegawai Kewangan negeri adalah di bawah ketua jabatan kerajaan iaitu Ketua Setiausaha Negara dan Pegawai Jabatan Perkhidmatan Awam.

Cuma tambahan kepada jawatan Setiausaha Kerajaan negeri, mereka perlulah beragama Islam dan berketurunan Melayu. Jadi sudah terang pelantikan itu bukan kuasa beliau. Jadi adalah lebih baik supaya Abdul Khalid jangan sibuk dengan perkenan baginda Sultan Selangor?

Abdul Khalid berhasrat untuk menghadap Sultan Sharafuddin esok kerana tidak dimaklumkan mengenai pelantikan Mohammed Khusrin Munawi yang juga Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru. Agak pelik kerana Mb Khalid sendiri tidak tahu yang baginda Sultan sedang bercuti sekarang? Nampak sangatlah Khalid ni MB serba tak tahu termasuklah setpol beliau!

Hasrat Abdul Khalid itu dimaklumkan dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh sekretariat akhbarnya semalam. MB Khalid sebenarnya tidak perlu menghadap Sultan Selangor semata-mata beliau tidak dimaklumkan tentang pelantikan Mohammed Khusrin itu.

Langkah Abdul Khalid untuk mempersembahkan tiga nama yang sebelum ini dicadangkan kerajaan negeri kepada baginda juga akan menyebabkan implikasi lain kepada individu yang berkenaan. Beliau perlu memikirkan masa depan tiga pegawai kerajaan negeri terlibat. Jangan jadikan mereka sebagai mangsa politik beliau.

Sementara itu : Hasrat Khalid menghadap tak kesampaian

Hasrat Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim untuk menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah esok berhubung kontroversi pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru, mungkin terpaksa ditunda kerana baginda sedang bercuti. Perkara itu disahkan oleh Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani yang memaklumkan, baginda bercuti sehingga 3 Januari ini.

''Jadi sebarang pertemuan dengan baginda hanya akan berlangsung selepas itu," kata beliau ketika dihubungi di sini petang ini.

Menurut, beliau telah menyembahkan kepada Sultan Sharafuddin mengenai permintaan Abdul Khalid itu untuk menghadap baginda.

''Tetapi surat Menteri Besar (untuk menghadap) itu dihantar lambat. Baginda hanya akan kembali bertugas pada 4 Januari ini.

''Jadi mungkin Abdul Khalid boleh menghadap selepas itu," kata beliau.

Tambahnya, surat mempersembahkan nama tiga calon SUK juga hanya diterima selepas tuanku memberi perkenan atas pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi.

Semalam, sekretariat akhbar Menteri Besar mengeluarkan kenyataan bahawa Abdul Khalid akan menghadap Sultan Sharafuddin berhubung pelantikan Mohammed Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru, esok.

Menurut kenyataan itu, Abdul Khalid akan menyembahkan kepada baginda yang pelantikan Mohammed Khusrin yang juga Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) itu tidak dimaklumkan kepada beliau.

Kenyataan itu turut memberitahu, oleh kerana perkara itu di luar pengetahuan Abdul Khalid maka pelantikan Mohammed Khusrin bagi menggantikan Datuk Ramli Mahmud dianggap belum muktamad.

Jelas kenyataan itu, sebelum ini kerajaan negeri telah mengadakan proses pemilihan bagi jawatan tersebut dan telah memilih tiga nama yang difikirkan sesuai untuk menjawat jawatan tersebut yang kemudiannya diserahkan kepada Sultan Sharafuddin bagi mendapat perkenan.

Difahamkan, nama Mohammed Khusrin tiada dalam senarai itu dan antara nama yang disebut sebelum ini untuk menggantikan Ramli ialah Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mazalan Md. Noor.

Tak tahulah apa lagi nak cakap pasal MB serba tak tahu ini! Sampai baginda Sultan pergi bercuti pun beliau tidak tahu? Apa sebenarnya peranan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor. Adakah MB Khalid tahu akan tanggungjawab beliau yang sebenar? Nasiblah rakyat negeri Selangor yang dapat seorang Menteri Besar yang serba tak tahu macam nih. Wallahuallam.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan