UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Ahad, 26 Disember 2010

MB Khalid abai tugas sebagai wakil rakyat!

Isu pencemaran di Ijok dapat perhatian Najib

Penduduk Taman Suria, Ijok kini boleh menarik nafas lega apabila masalah pencemaran sisa industri berhampiran kediaman mereka mendapat perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selepas hampir tiga tahun kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor tidak mempedulikan rungutan mereka, Setiausaha Politik kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Suhaimi Ibrahim yang mewakili Najib meninjau serta bertemu penduduk hari ini untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung masalah itu.

Suhaimi menyifatkan masalah yang dihadapi penduduk berkenaan merupakan satu perkara yang serius dan perlu ditangani segera.

Menurutnya, berdasarkan maklumat penduduk serta Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), kilang pengeluar sarung tangan itu mengeluarkan gas ammonia dan sisa toksik yang boleh menjejaskan kesihatan kira-kira 1,000 penduduk perumahan berkenaan.

Ini kerana katanya, kilang berkenaan hanya terletak kira-kira 22 meter dari perumahan terbabit.

"Meskipun masalah ini telah lama berlaku, ia masih lagi berlarutan tanpa sebarang penyelesaian. Kita dapati ada konflik dalam usaha menangani masalah ini di antara kerajaan negeri dengan penduduk.

"Penduduk mahu kilang berkenaan menghentikan operasinya, namun saya difahamkan kerajaan negeri membenarkan kilang terbabit meneruskan operasi atas dasar pelaburan dan keuntungan.

"Saya telah menerima arahan daripada Perdana Menteri dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil Jumaat lalu untuk mendapatkan laporan terperinci supaya tindakan segera dapat diambil," katanya di sini semalam.

Turut hadir dalam pertemuan bersama penduduk perumahan berkenaan ialah Penyelaras Barisan Nasional Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok, K. Partiban dan Timbalan Pengerusi Persatuan Penduduk Taman Suria, P. Jegan.

Suhaimi menjelaskan, arahan Perdana Menteri kepadanya itu jelas menunjukkan bahawa Kerajaan Pusat sememangnya mengutamakan kebajikan serta berusaha menangani setiap permasalahan yang dihadapi oleh rakyat.

Katanya lagi, hasil maklumat daripada pertemuan itu beliau akan menyediakan satu laporan terperinci dan akan menyerahkannya kepada Perdana Menteri esok untuk tindakan selanjutnya.

Sementara itu, Jegan pada majlis pertemuan itu mengucapkan terima kasih terhadap perhatian pemimpin tertinggi negara yang menyatakan komitmen untuk membantu menyelesaikan masalah itu.

Beliau seterusnya melahirkan kekesalan penduduk terhadap Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ijok kerana tidak berusaha menyelesaikan masalah pelepasan gas ammonia dan pengaliran sisa toksik ke dalam parit kawasan perumahan itu oleh kilang berkenaan.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan