UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Isnin, 1 Julai 2013

Selangor perlu serius atasi krisis air?


Kerajaan negeri dan Pusat perlu bekerjasama mencapai kesepakatan dalam mencari jalan penyelesaian bagi mengelakkan masalah air bertambah buruk menimpa penduduk yang tinggal di kawasan Lembah Klang.

Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER), S. Piapakaran berkata, situasi meruncing itu berlaku kerana kedua-dua belah pihak tidak dapat mencapai persetujuan bersama terhadap penubuhan Loji Rawatan Air Sungai Langat 2 sejak sekian lama.

"Kerajaan Negeri Selangor masih berkeras terhadap pemberian 'development order' kepada kerajaan Persekutuan untuk membangunkan projek tersebut sedangkan kemudahan itu bagi melindungi rakyat di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya daripada menghadapi krisis air.

"Sehubungan itu, kedua-dua pihak perlu bertolak ansur supaya pembinaan Loji Rawatan Air Sungai Langat 2 boleh diteruskan, sekali gus memberi manfaat kepada rakyat," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.


Semalam, dilaporkan kira-kira enam juta warga ibu kota, Selangor dan Putrajaya bakal berdepan risiko gangguan bekalan air yang kritikal.

Keadaan itu berikutan rizab bekalan air di semua 34 loji rawatan air Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) berada pada tahap yang sangat membimbangkan.

Tambah Piapakaran, jika tiada tindakan, masalah bekalan air terawat ini dijangka memberikan impak kepada Tahun Melawat Malaysia 2014 terutamanya di ketiga-tiga kawasan tersebut.

"Ini kerana kawasan tersebut merupakan lokasi tumpuan pelancong dan sudah pasti meninggalkan kesan terhadap industri hotel sekiranya krisis air berlaku," katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna-pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Sha'ani Abdullah berkata, isu itu perlu diperbincangkan secara professional dengan mengenepikan kepentingan politik masing-masing kerana berkaitan dengan keperluan asas rakyat.

"Adalah menjadi satu tanggungjawab kepada pemimpin untuk menangani masalah yang melibatkan rakyat.

"Jika berlaku krisis air, sudah pasti akan meninggalkan kesan terhadap kehidupan seharian, sekali gus bakal menjadi isu politik oleh sesetengah pihak," katanya.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan