UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Khamis, 7 Julai 2011

Bayangkan Mat Sabu sewa teksi dan pandu sendiri cari penumpang di Kuala Lumpur!

Membaca ruangan Selak pada hari Isnin (4 Julai lalu), saya tertarik untuk mengulasnya. Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin atas kesejahteraan negaranya, saya juga terpanggil memberikan pandangan berkaitan.

Dua perkara yang perlu dititikberatkan iaitu kestabilan politik dan pemikiran kita. Jika merujuk kepada tulisan Hassan Mohd. Noor itu, kestabilan politik negara dalam keadaan goyah. Ia, memang tidak dapat dinafikan.

Cuba imbas pada 2007, tahun bermulanya demonstrasi jalanan. Setelah empat tahun, ia mahu diadakan lagi. Kalau terjadi, pastinya keadaan menjadi lebih teruk. Memang bahangnya sudah terasa. Sekatan jalan raya mahupun tangkapan sudah bermula. Jalan mula sesak. Adakah kami sebagai pemandu teksi suka keadaan ini? Mat Sabu hanya memikirkan tarikh demonstrasi tetapi pemandu teksi memikirkan nasib mereka pada hari tersebut. Kami sudah terasa kesan lebih awal.

Tidakkah anda terfikir bagaimana peritnya pemandu teksi mencari rezeki dalam keadaan sekatan jalan raya ketika itu atau berlaku pada setiap hari?

Saya syorkan Mat Sabu pergi sewa sebuah teksi dan pandu sendiri. Moga dengan cara itu dapat menginsafkan diri beliau tentang kehidupan sebagai seorang pemandu teksi di ibu negara. Alangkah malangnya kepada semua pemimpin di negara kita terutama dalam kalangan pihak pembangkang yang seolah-olah tidak belajar daripada kesilapan lalu.

Ulasan Mat Sabu perihal pemandu teksi dan peniaga yang akan mendapat manfaat daripada demonstrasi adalah sesuatu tidak dapat diterima akal. Beliau seolah-olah mahu menafikan perkara sebenar yang berlaku.

Dalam Islam pun tidak menyuruh umatnya berdolak-dalik dalam memberi kenyataan yang sebenar. Insaflah bahawa agama Islam itu bersih dan suci dalam segala aspek pergerakannya. Jangan kita kotorinya dengan berbagai-bagai alasan serta nama kita berikan, sedangkan Islam tidak menuntut umatnya melakukan sedemikian.

Nampaknya kestabilan fikiran manusia ketika ini banyak terganggu dengan perkara tidak sihat dibawa masuk dari luar negara. Sayanglah negara kita yang aman damai serta mendapat rezeki melimpah ruah hasil bumi dan pelancong luar. Mereka ke sini kerana negara kita aman damai dan rakyatnya hidup sejahtera serta berbudi bahasa.

Benarkah pemandu teksi mendapat manfaat daripada demonstrasi? Anda sebagai pembaca boleh menjawabnya sendiri.

Bagaimana pemimpin pembangkang mahu memimpin negara ini kalau kestabilan politik dan pemikiran dalam kalangan mereka tidak stabil serta tidak peka dengan keadaan sekeliling?

Mereka perlu memenangi hati rakyat sebelum boleh memenangi pilihan raya. Itulah juga yang sedang dilakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau berusaha dengan gigih untuk menjadikan negara ini diterima oleh semua lapisan masyarakat. Kematangan beliau dalam menangani isu semasa yang dilemparkan pembangkang, haruslah kita puji dan hormati.

Sebagai pemimpin negara, bukan mudah untuk kita gantikan dengan yang baru kerana rakyat melihat di hadapan mata mereka apa yang mereka dapat daripada pemimpin mereka. Pembangkang bukan sahaja tidak stabil dalam gaya berpolitik tetapi juga pemikiran. Tindakan yang melulu tanpa memikirkan kesannya menjadikan mereka tidak diterima ramai.

Demonstrasi adalah tindakan pengecut dan bacul. Ia tidak melambangkan kehendak rakyat seluruhnya. Ia hanyalah kehendak orang kecewa dalam politik. Jawapan Mat Sabu sendiri menunjukkan dia tidak belajar daripada kesilapan lalu.

Alangkah malangnya jika kita dapat pemimpin buta hati untuk mengenal sejarah, sedangkan pemikirannya sentiasa menjurus ke arah provokasi dan kempen jalanan. Cara ini tidak mendatangkan kebaikan kepada rakyat dan negara. Kenapa kita semua harus ikut? Fikirlah!

Oleh : PAK LONG
Pemandu teksi tua, Kuala Lumpur

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan