UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Khamis, 24 Februari 2011

MB Khalid didesak selesaikan isu harga premium tanah, status pegangan!

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim digesa memberikan penjelasan berkaitan isu premium tanah dan status pegangan tanah di kawasan PJ Old Town dan beberapa seksyen di sekitarnya serta Kampung Baru Cina Sungei Way.

Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Taman Medan, Raja Datuk Hanipuddin Raja Datuk Nong Chik berkata, Menteri Besar perlu berlaku adil kepada semua rakyat negeri ini dalam menyelaraskan kadar premium tanah selepas tempoh pegangan tamat dan isu penukaran status tanah kepada pegangan bebas.

"Semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke-12, Haniza Mohamed Talha yang kini Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Medan dan Hee Loy Sian iaitu Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan pernah berjanji untuk menukar status tanah-tanah di kawasan tersebut dari pajakan 99 tahun kepada pegangan bebas.

"Namun, sehingga kini tiada langsung janji-janji itu akan menjadi kenyataan," katanya kepada pemberita selepas menghantar memorandum kepada Menteri Besar di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), di sini hari ini.

Hadir sama Pegawai Penyelaras Parlimen Petaling Jaya Selatan, Kelvin Chong dan Pengerusi MCA Taman Lee Yan Lian, Wong Fong Leng.

Hanipuddin juga mempersoalkan kadar premium yang berbeza yang mana tanah di Gombak Setia dikenakan premium RM1 sekaki persegi, sedangkan penduduk di PJ Old Town dan kawasan di sekitar Petaling Jaya dikenakan kadar premium RM2.50 sekaki persegi.

"Penduduk yang sebelum ini dikenakan RM45,000 bil premium pada tahun 2006 kini perlu membayar sebanyak RM105,000 bagi keluasan yang sama tahun ini," katanya.

Sementara itu, Kelvin Chong menganggap tindakan Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor seumpama orang yang melepaskan batuk di tangga dalam menyelesaikan masalah rakyat pelbagai kaum di kawasan PJ Old Town dan seksyen-seksyen terbabit.

Katanya, jika kerajaan negeri tidak membuat keputusan yang pasti dalam isu premium dan status pegangan tanah, ia akan mewujudkan suasana tidak menentu di kalangan masyarakat di kawasan berkenaan.

Hanipuddin dan Kelvin menyerahkan memorandum mengandungi tiga perkara berhubung status dan premium tanah kepada pejabat Menteri Besar kira-kira pukul 11.30 pagi diiringi berapa orang ahli UMNO dan MCA.-UM.

Juragan Malawati

Tiada ulasan:

Catat Ulasan