UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Jumaat, 16 Julai 2010

Lombong pasir : Selangor digesa bubarkan KSSB!
























Kerajaan negeri didesak membubarkan Kumpulan Semesta Sdn. Bhd., (KSSB) yang melakukan aktiviti perlombongan pasir di negeri ini dan mengembalikan pemberian permit melombong menerusi Pejabat Tanah dan Daerah.

Penaung Jawatankuasa Bertindak Pengusaha-pengusaha Pasir Melayu Selangor, Datuk Tengku Shaiffuliazan Tengku Zainal Abidin menegaskan, tindakan itu perlu dilakukan segera kerana KSSB yang ditubuhkan dua tahun lalu tidak telus dalam pemberian kontrak melombong pasir kepada kontraktor.

Tambah beliau, keadaan bertambah buruk apabila kuasa monopoli syarikat tersebut menyebabkan semua pengusaha pasir Melayu di negeri ini gulung tikar kerana royalti RM5 hingga RM6 satu tan yang dikenakan adalah terlalu tinggi.

"Kita mahu KSSB ditutup. Kerajaan negeri perlu mengembalikan kuasa pemberian permit mengeluarkan pasir untuk tanah persendirian kepada pentadbir tanah dan daerah. "Langkah itu lebih adil kepada pemilik tanah yang mengeluarkan kos di atas tanah milik mereka serta telah membayar cukai dan premium," ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar yang turut dihadiri kira-kira 50 pengusaha pasir Melayu Selangor di sini hari ini.

Tengku Shaiffuliazan menambah, KSSB menekan pengusaha-pengusaha terlibat apabila menetapkan syarat deposit sehingga RM300,000 selain kos-kos lain yang telah dikeluarkan oleh pemilik tanah. Kesannya, jelas beliau, tiada pengusaha pasir Melayu yang mampu memenuhi syarat tersebut kerana tidak memiliki modal besar seperti kontraktor bangsa lain.

"Sepatutnya kerajaan negeri memperakui kemampuan dan kuasa perundangan pentadbir tanah dan daerah di dalam menguruskan segala permit mengeluar dan memindahkan bahan batuan di dalam daerah pentadbiran masing-masing.

"KSSB pula hanya diberi kuasa menguruskan permit pasir untuk tanah-tanah milik kerajaan sahaja," ujarnya.

Tengku Shaiffuliazan berkata, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim perlu mendengar luahan para pengusaha pasir Melayu jika betul-betul ikhlas mahu membuat perubahan dalam industri perlombongan pasir di Selangor.

Tegasnya, kewujudan syarikat monopoli menguruskannya seperti pernah dilakukan semasa Barisan Nasional (BN) dahulu tidak mendatangkan manfaat besar kepada pengusaha dan masyarakat kerana ia telah dipolitikkan.

"Ekoran itu walaupun ada KSSB tetapi sebenarnya tidak ada perubahan dalam usaha membasmi kegiatan melombong pasir secara haram di negeri ini," ujarnya.-UM

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan