UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Selasa, 23 Ogos 2011

Putarbelit isu penubuhan majlis syura - MB Khalid patut letak jawatan!

Nampaknya MB Khalid pun nak mengikuti jejak bekas MB Perak, Nizar Lambai untuk " sembah derhaka " terhadap Sultan! Ini bukan pertama kali Khalid bersikap biadap terhadap titah Sultan Selangor, tetapi sebelum ini juga pernah berlaku semasa isu perlantikan SUK negeri Selangor. Khalid pernah memutarbelitkan kenyataan Tuanku Sultan Selangor di dalam kes perlantikan Dato' Khusrin sebagai SUK Selangor.

Ketika itu Khalid cuba untuk menidakkan atau memperlekehkan tindakan DYMM Sultan Selangor, sebagai Ketua Eksekutif Kerajaan Negeri Selangor memberi perkenan kepada Dato' Khusrin sebagai SUK Kerajaan Negeri Baginda.

Hari ini sekali lagi Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah bahawa kenyataan Menteri Besar Selangor bahawa Baginda menitahkan atau mencadangkan supaya kerajaan negeri menubuhkan Majlis Penasihat Syura adalah sama sekali tidak benar.

Khalid sebelum ini membuat kenyataan bahawa Kerajaan Selangor akan menubuhkan Majlis Penasihat Syura dalam usaha menyelesaikan pertikaian berhubung pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) pada 3 Ogos lalu. Menurut beliau lagi, idea penubuhan majlis syura tersebut dicadangkan oleh Sultan Selangor ketika mereka mengadakan perbincangan minggu lalu.

Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani dalam kenyataan yang dikeluarkan pada hari ini, berkata apa yang berlaku dalam pertemuan itu ialah Abdul Khalid telah menyembah maklum kepada Sultan Selangor hasrat beliau untuk memanggil dan berjumpa dengan pihak pengurusan Gereja Methodist Damansara Utama.

"Memang Tuanku langsung tidak titahkan Menteri Besar menubuhkan Majlis Syura itu sebab Tuanku terkejut dan murka dengan apa yang berlaku. Tuanku tidak sebut apa-apa tentang Majlis Syura, saya sendiri tidak tahu macam mana Menteri Besar katakan tuanku titahkan, sekarang Tuanku murka dan terkejut, dan suruh Menteri Besar perbetulkan semula kenyataan itu,” kata Munir.

Kelihatan Khalid cuba mendahului dan bersikap biadap terhadap baginda Sultan Selangor! Setiap titah Sultan mahu dicabar dan diputarbelitkannya. Apa motif sebenar Khalid yang dilihat lebih kuah dari sudu! Apakah Khalid mahu menunjukkan bahawa kuasa menteri besar mengatasi kuasa sultan? Ataupun Khalid sudah terlalu gila kuasa untuk merampas kedudukan Sultan Selangor, seperti mana idaman Penasihat Ekonomi nya, Anwar Ibrahim yang bercita-cita mahu menjadikan Malaysia sebuah Republik?

Jika inilah sikap dan perangai seorang Menteri Besar, rasanya sudah sampai masa rakyat negeri Selangor bersatu dan mendesak agar MB Khalid melepaskan jawatannya! Fikir-fikirkanlah.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan