UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Khamis, 18 Ogos 2011

Peguam Anwar Tunjuk Isyarat, Elak Bela Diri, Buat Permohonan Baru Lagi ?

Menjelang 4 hari sebelum Datuk Seri Anwar Ibrahim diarahkan mahkamah membela diri, semalam, Ketua Peguambelanya, Karpal Singh menunjukkan isyarat baru bahawa berkemungkinan besar permohonan penangguhan akan dilakukan sekali lagi pada Isnin depan, 22 Ogos, untuk mengelakkan anak guamnya, Anwar memberi keterangan membela diri.

“Saya rasa hakim itu patut lakukan sesuatu … hakim mempunyai tanggungjawab, anda tahu, dengan serta-merta keluarkan surat tunjuk sebab. Saya fikir itu yang patut oleh hakim,” kata Karpal yang memberi bayangan pihaknya akan memohon kepada mahkamah agar dibicarakan kes pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan yang muncul dalam wawancara bersama TV3, dua hari lepas.

Kenyataan Kenyataan Karpal seperti dilaporkan portal pro Anwar, Malaysiakinidibuat di Kompleks Mahkamah di Jalan Duta di Kuala Lumpur semalam, selepas menemubual seorang lagi saksi, iaitu seorang jururawat Pusrawi, Yazihan Jusoh. Menurut portal itu, Karpal masih mengkaji temubual itu terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk membuat permohonan kepada mahkamah dalam perbicaraan Isnin ini.

Apabila Karpal membuat permohonan di mahkamah agar dikenakan tindakan kepada Mohd Saiful, maka sekali lagi perbahasan di antara pihak pendakwa dan peguambela akan dilakukan.

Selepas itu, hakim akan membuat keputusan, sekiranya keputusan itu tidak berpihak kepada peguambela Anwar, maka mereka akan memohon penangguhan untuk membuat rayuan di mahkamah yang lebih tinggi. Ini merupakan taktik lama Karpal yang pernah dilakukan semasa Utusan Malaysia membuat liputan lengkap prosiding tersebut, di mana peguam veteran itu telah memohon kepada mahkamah untuk menangguhkan kes.

Selepas hakim membuat keputusan permohonan Karpal itu tidak relevan, peguam itu memohon pula untuk menggugurkan hakim. Inilah strategi Karpal untuk melengah-lengahkan perbicaraan supaya rakyat tidak memberi tumpuan kepada keterangan saksi utama di mahkamah dan dalam masa yang sama untuk mengelirukan pemikiran rakyat dengan memohon perbicaraan dalam perbicaraan.

Dalam masa sama juga, ketika itu pasukan peguambela Anwar kehabisan hujah untuk menyoal balas saksi utama, Mohd Saiful, justeru mereka melakukan taktik pra-perbicaraan supaya rakyat memfokuskan kepada ‘isu yang bukan isu’ untuk menenggelamkan isu utama.

Dalam perkembangan lain, portal pro Anwar dalam laporannya pada 16 Ogos turut menunjukkan isyarat hala tuju yang bakal dibawa oleh peguam-peguam Anwar.

Jika sekiranya, mahkamah tetap mahukan pembela memberi keterangan bela diri, Isnin ini tiga kaedah akan dipertimbangkan untuk menentukan kedudukan Anwar. Menurut Ram Karpal, tiga kaedah itu adalah pertama; Anwar sendiri dipanggil sebagai saksi utama pembelaan dengan berdiri di kandang saksi.

Kaedah kedua; memberi keterangan dari ‘dock’ dan ketiga Anwar dibiarkan mendiamkan diri dengan peranannya kesemuanya diambil alih oleh pihak peguambela.

Sementara itu, Sankara Nair, salah seorang lagi peguambela merangkap peguam peribadi Anwar berpendapat masih ada ruang lagi untuk membuat permohonan lanjut berkenaan saksi-saksi.

“Kami masih tidak mengetahui status seorang lagi pembantu rumah” katanya yang telah berjaya menemubual seorang pembantu rumah Hassanuddin Abd. Hamid yang bernama Suchiyati.

Menurut Sankara, mereka perlu menemubual seorang lagi pembantu rumah yang bernama Fitria Dipa yang dilaporkan sedang balik bercuti ke Indonesia. Pada 15 Ogos lalu, mahkamah telah membuat keputusan, “Walau apa keputusan temubual nanti, pada Isnin ini, 22 Ogos, anda kena mula membela diri”.

Keputusan dibuat dengan mengambil kira sudah terdapat empat kali penangguhan membela diri sejak mahkamah memutuskan Anwar perlu membela diri pada 16 Mei lalu.

Sumber dari : AIDC

Juragan Malawati..

2 ulasan:

  1. tangguh jangan tak tangguh.........rakyat dah bleh agak dah.....

    BalasPadam
  2. Gambaran yg amat jelas jiwa aljuburi yg terlalu bergelora dek kerana takut bayang2nya sendiri............penjara sg buluh dah tak sabar menanti peliwat tegar

    BalasPadam