UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Sabtu, 13 April 2013

PRU -13 : Husam 'Juling' Musa Mula Berceramah Di Masjid Putrajaya – Katanya Air Putrajaya Kotor, Keladak Dan Bahaya Untuk Kesihatan?


Penulis menjadi hairan bagaimana calon PAS bagi Parlimen Putrajaya di dalam PRU-13, dibenarkan untuk memberi tazkirah a.k.a ceramah manifesto beliau di dalam Masjid Putrajaya yang terkenal dengan binaan yang cantik, tempat tumpuan ibadah dan menjadi tumpuan pelancong. Apakah beliau sekarang berada di bumi Kelantan? Apakah tiada penguatkuasaan Ahli Jawatankuasa Masjid dan Perbadanan Putrajaya untuk mengelakkan mana-mana pihak memberi ceramah di masjid?

Baru sehari dua menjejakkan kaki di Putrajaya, Husam Musa sudah mula tunjuk pandai. Itu tidak kena, ini tidak kena. Masih ingatkah lagi bagaimana pembangkang ingin melelong Putrajaya sekiranya mereka memerintah? Sekarang apa jadi? Terhegeh-hegeh untuk menjadi calon Wakil Rakyat Parlimen Putrajaya! Hari ini Husam Musa sudahpun mengkritik Perbadanan Putrajaya dan Kerajaan Pusat khasnya mengenai permasalahan yang kononnya berlaku di Putrajaya.

Penulis senaraikan apa ketidakpuasan hati Husam Musa mengenai Putrajaya. Dengan permasalahan ini, kononnya Husam Musa akan cuba untuk menyelesaikannya. Sedarkah beliau, beliau datang dari Kelantan dan juga merupakan seorang bekas EXCO Kanan. Persoalannya apakah masalah sosial, infrastruktur dan ekonomi Kelantan sudah diselesaikan?

Berikut adalah permasalahan yang diutarakan oleh Husam Musa dalam tazkirah / ceramah beliau di dalam Masjid Putrajaya:

1. Hanya kumpulan gred profesional sahaja disediakan parking dan kumpulan bawahan diminta menaiki bas Nadi Putra yg mungkin salah satu perjanjian kroni.

2. Kos parking bagi kakitangan sokongan / pegawai muda yang tidak diperuntukkan parking lot di bangunan Kerajaan adalah terlampau tinggi dan membebankan. Hasilnya parking lot berbayar yang dibina PJH terbiar kosong seperti projek gajah putih. Namun malangnya pula, bila kakitangan tersebut meletakkan kenderaan di kawasan tidak berbayar yang ‘tidak direstui’ PPj seperti di bahu2 jalan selalunya berakhir dengan tindakan saman oleh PPj / JPJ / Polis Trafik. Bilangan parking di apartment-apartment juga sangat mengecewakan.

3. Kos perumahan yang terlampau tinggi yang menyebabkan hanya pegawai-pegawai berjawatan tinggi memiliki rumah di Putrajaya.

4. Aktiviti-aktiviti usrah / keagamaan di Masjid Putrajaya / Masjid Tuanku Mizan sangat-sangat mengecewakan. Tidak padan jumlah makmum berbanding saiz masjid.

5. Premis-premis komersil dijual dengan kadar yang terlampau tinggi. Ini menyebabkan kadar sewa bulanan yang terpaksa dibayar oleh peniaga adalah sangat-sangat tinggi dan mereka terpaksa meninggikan harga jualan barangan mereka dan ini meningkatkan kos kehidupan penghuni Putrajaya.

6. Kurangnya pusat-pusat yang menawarkan pendidikan Islam kepada anak-anak. Kesannya, mungkin tahap pemahaman / penghayatan Islam di kalangan anak-anak di Putrajaya di masa depan membimbangkan keluarga.

7. Sistem pengangkutan awam yang kurang efektif. Walaupun bilangan bas di sini adalah mencukupi, namun laluan bas ditetapkan tanpa membuat kajian menyeluruh terhadap keperluan pengguna-pengguna. Perlu lebihkan route bas yang masuk terus ke kawasan-kawasan bangunan Kerajaan khususnya di Parcel C, D dan E (kebiasaan bas berhenti di luar kawasan Parcel kurang mesra pengguna sbb pengguna terpaksa berjalan kaki dan lebih susah kalau waktu hujan)

8. Kebanjiran pekerja asing menyebabkan persepsi penduduk ke atas tahap keselamatan di Putrajaya merosot.

9. Kualiti air yang kurang memuaskan. Kotor, berkeladak dan bahaya utk kesihatan. (Nota: Husam Musa maih teringatkan Kelantan kot?)

10. Perlu wujudkan persekitaran / peluang untuk penduduk tempatan menambahkan pendapatan

11. Hubungan sosial di kalangan penduduk Putrajaya amat mendukacitakan. Perlu lebih kreatif dalam menghasilkan aktiviti-aktiviti kekeluargaan yg lebih santai, boleh eratkan kemesraan dan kepedulian di antara ahli komuniti (aktiviti-aktiviti sedia ada lebih berteraskan hiburan). Taman-taman yang indah di sekitar Putrajaya ( Taman Perdana, Taman Pancarona, Taman Wetland dan Taman Botani tidak dimanfaatkan untuk menceriakan lagi kegidupan sosial warga PutraJaya)

12. Ketiadaan bengkel-bengkel kereta beroperasi, tiada bengkel khas / one stop center yg menawarkan semua pakej repair di Ptrajaya sedangkan kawasan perindustrian ringan di Presint 15 boleh dimanfaatkan.

Sumber : SelangorDaily

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan