UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Ahad, 14 April 2013

Analisis PRU-13: Khalid Ibrahim mahu lari ke "lubang cacing"?


Memang menjadi kelaziman seorang menteri besar akan bertanding di kawasan dewan undangan negeri (DUN) yang sama pada setiap kali pilihan raya. Sifirnya mudah sahaja sebagai menteri besar pastinya kelebihan terletak kepada beliau selaku penyandang.

Pengundi di kawasan beliau pastinya akan dilayan seperti `anak emas' iaitu segala permintaan akan ditunai dan ia sekali gus mengukuhkan keyakinan pengundi terhadapnya.

Pembangunan dalam bentuk kemudahan infrastruktur dan kegiatan ekonomi pastinya akan dibalas dengan majoriti yang lebih besar pada pilihan raya.

Bagaimanapun situasi itu berbeza dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Daripada bertanding di DUN Ijok beliau kini memberitahu akan bertanding di DUN Pelabuhan Klang dengan alasan parti mahukan dia berpindah kawasan berkenaan.

Walaupun hakikatnya beliau sebenarnya takut dimalukan oleh pengundi Ijok yang sekian lama dilayan seperti `anak tiri' sehingga mereka sudah muak dengan janji-janji pemimpin PKR itu. Pada pilihan raya lalu pengundi telah tertipu dengan imej ahli korporat yang dibawa oleh Abdul Khalid, tetapi ternyata beliau gagal selaku menteri besar dan wakil rakyat.

Sebahagian suri rumah di Selangor berhimpun secara aman selepas memfailkan saman berjumlah RM5.858 juta terhadap kerajaan negeri dan Abdul Khalid Ibrahim bagi menuntut elaun khas yang dijanjikan dalam manifesto Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum ke-12 lalu, di Mahkamah Tinggi Shah Alam, 28 Mac lalu.

Bagi pengundi di Pelabuhan Klang dinasihatkan supaya mereka juga menolak Abdul Khalid jika tidak mahu mengalami nasib yang sama seperti pengundi di Ijok.

Lebih buruk lagi mereka mungkin terpaksa menghadapi pilihan raya kecil memandangkan Abdul Khalid kini berdepan dengan pelbagai kes penyelewengan yang dilaporkan terhadap beliau termasuk begitu banyak saman yang dituntut ke atasnya kerana tidak menunaikan janji pada pilihan raya lalu.

Antara kes-kes berkenaan ialah:

1. SHAH ALAM 14 Mac - Seramai 1,888 ibu bapa hari ini memfailkan saman terhadap kerajaan negeri Selangor menuntut tunggakan RM1.038 juta kerana gagal memberikan bantuan pendidikan prasekolah kepada anak-anak mereka seperti yang dijanjikannya dalam manifesto pilihan raya umum 2008.

Saman difailkan Tetuan Kamarudin & Partners di Mahkamah Tinggi di sini hari ini bagi pihak ibu bapa di Selangor yang diketuai seorang suri rumah, Sarina Hashim, 35.

Mereka menamakan kerajaan negeri Selangor yang terdiri daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), PAS dan DAP sebagai defendan pertama dan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku Ketua Eksekutif kerajaan negeri sebagai defendan kedua.

2. KUALA LUMPUR 21 Mac - Dua syarikat pemaju hartanah telah memfailkan saman terhadap kerajaan negeri Selangor dan enam lagi termasuk Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk menuntut ganti rugi berjumlah RM5 bilion.

Saman tersebut difailkan oleh LBCN Development Sdn. Bhd. dan Mujur Zaman Sdn. Bhd. pada 21 Februari lalu di Mahkamah Tinggi di sini atas dakwaan tanah yang diberikan kepada mereka telah dirampas.

Menurut syarikat itu, mereka telah memajukan tanah tersebut untuk pembangunan bersepadu di kawasan revolusi hujan Bukit Cerakah, peringkat 1 di Mukim Ijok.

3. SHAH ALAM 28 Mac - Kerajaan negeri Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor buat kesekian kalinya disaman oleh penduduk negeri tersebut yang tidak berpuas hati dengan kegagalan kerajaan negeri itu memenuhi janji dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) pada 2008.

Ini ditunjukkan melalui tindakan saman oleh sebanyak 1,010 suri rumah di negeri itu hari ini bagi menuntut tunggakan berjumlah RM5,858 juta daripada kerajaan negeri kerana didakwa gagal memberikan bantuan elaun kepada suri rumah yang menjaga anak mereka di rumah.

Writ saman tersebut difailkan melalui firma guaman, Tetuan Kamarudin & Partners di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini pada pukul 10 pagi ini.

Abdul Khalid sebenarnya mencatat sejarah sebagai menteri besar paling banyak disaman dan senarai itu itu akan terus bertambah.

Beliau tidak mempunyai tempat selamat lagi untuk bersembunyi walaupun ke `lubang cacing' kerana rakyat akan menghukumnya dan hukum yang paling berat oleh rakyat ialah menolaknya pada pilihan raya umum akan datang.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan