UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Sabtu, 6 Februari 2010

Anwar : Kenapa Nak Mengelabah!

Apabila 'laporan kurang tepat' disiarkan oleh Utusan Malaysia, pasukan pembelaan Anwar Ibrahim pantas mahu tindakan diambil kerana didakwa hina mahkamah.
Utusan Malaysia dituduh melakukan kesilapan, tetapi wajarkah salah lapor itu dianggap hina mahkamah.

Alangkah baiknya pasukan pembelaan Anwar tidak mengalihkan tumpuan daripada perbicaraan. Cukup-cukuplah cubaan untuk melengah-lengahkan perbicaraan sebelum ini.

Tidak perlu libatkan perkara kecil dan remeh-temeh dalam kes liwat itu. Jika semua perkara kecil mahu mahkamah mencampurinya, bila hendak selesai kes ini.

Sedarlah, selama ini tidak ada mana-mana pihak pun menggesa diambil tindakan mahkamah terhadap para penyokong Anwar yang tidak henti-henti mempertikaikan kes liwat pemimpin mereka di luar mahkamah?

Banyak masa dan tenaga dihabiskan dalam usaha mencari keadilan dalam kes liwat kedua melibatkan Penasihat PKR itu. Majoriti rakyat tahu kes itu sudah tertangguh lebih setahun. Hanya pada 3 Februari lalu baharu dapat dijalankan perbicaraannya.

Tetapi baharu tiga hari perbicaraan berlangsung, para penyokong Anwar giat semula menanamkan persepsi bahawa segalanya konspirasi, fitnah dan bohong. Ia didakwa semata-mata taktik jahat untuk menjatuhkan idola mereka.

Maknanya mereka percaya Anwar tidak bersalah dan keadilan patut memihak kepada Ketua Pembangkang itu sahaja. Sebaliknya, mereka bukan sahaja memaki hamun Mohd. Saiful Bukhari Azlan, bahkan menafikan hak 'mangsa liwat' itu mendapatkan keadilan.

Tetapi sejak Ogos 2008, Anwar sudah kerap mengadakan siri ceramah jelajah seluruh negara supaya 'mahkamah rakyat' bersimpati dengan nasibnya. Perkara yang sama dilakukannya kali ini.
Sebab itu, bila kes liwatnya timbul, semua pihak diserang. Slogan 'reformasi' dipekik semula. Kita maklum apa tujuannya. Tapi tidak mendapat respon daripada orang ramai. Nurul Izzah Anwar dalam kenyataan terbukanya berhubung perbicaraan bapanya mendakwa Peguam Negara, pimpinan tertinggi UMNO dan Ketua Polis Negara terbabit dalam kes liwat kedua ini sebagai mana perencanaan konspirasi 1998.

Benarkah perbicaraan kali ini merupakan satu percubaan jahat yang bukan sahaja berniat untuk menghina dan menghancurkan karier politik bapanya, tetapi juga keutuhan keluarganya?
Kenyataan sebenar ialah tidak ada konspirasi atau penglibatan orang ketiga. Isu utama yang dibicarakan di mahkamah ialah sama ada kes liwat itu berlaku atau tidak. Kes ini hanya antara Anwar dan bekas pembantunya Mohd. Saiful Bukhari. Mereka berdua sahaja yang perlu diberi tumpuan.

Laporan polis yang dibuat oleh Mohd. Saiful Bukhari bukan perancangan UMNO dan Barisan Nasional untuk menganiaya Anwar daripada bangkit semula dalam politik tanah air.

Hakikatnya perbuatan terkutuk itu sudah berlaku dan orang yang terbabit sudah membuat laporan dan kes dibawa ke mahkamah. Pada hemat saya, rakyat perlu melihat dari sudut pandangan yang betul bahawa tuduhan liwat itu terhad antara Anwar dengan bekas pembantunya. Sememangnya sesiapa saja boleh menuduh wujudnya konspirasi dan cerita-cerita yang boleh meyakinkan apabila mendengarnya.

Tetapi para penyokong Anwar juga harus terima hakikat bahawa orang lain juga boleh berfikir dan membuat bermacam persepsi atau andaian berasaskan pada perkembangan perbicaraan ini. Apa pun, kes liwat itu sudah sampai ke peringkat mahkamah, dan semua pihak perlu menghormatinya dengan tidak membuat sebarang perbincangan ataupun spekulasi mengenainya. Sebab ia hanya akan menimbulkan prejudis terhadap kes itu.

Elok kita dengar dahulu hujah pasukan pendakwaan dan pembela. Tuduhannya ialah liwat dan tiada kena-mengena dengan konspirasi. Jadi jangan kita kecoh-kecoh dan mengheret orang ramai ke dalam perbicaraan kes Anwar-Saiful Bukhari.

JM...

1 ulasan:

  1. salam

    kalau langit runtuh pun puak dan juak pkr dan pas tetap akan menyokong pemimpin mereka ni...

    itulah kejayaan nuar mementera mereka dengan ayat dan lakonan murahan di pentas ceramah pkr dan pas

    kita tengok saja sejauhmanakah mereka ini dapat bertahan

    BalasPadam