UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Sabtu, 20 Februari 2010

Hadi bukan Kit Siang!

Gelombang bantahan rakyat Malaysia terhadap campur tangan 50 Ahli Parlimen Australia berhubung perbicaraan kes Anwar Ibrahim, semakin ketara.

Mesejnya Malaysia adalah negara berdaulat. Bagi sesebuah negara, kedaulatan adalah segala-galanya. Maka desakan pihak asing mahukan pertuduhan liwat terhadap Anwar digugurkan, adalah keterlaluan. Anwar dan peneraju DAP, Lim Kit Siang tidak sewajarnya membuka laluan kepada pihak luar.

Di sebalik gerakan Anwar dan Kit Siang, perkembangan terkini tidak memihak kepada mereka. Perdana Menteri, Mohd. Najib Tun Razak dengan tegas menolak desakan agar usul pengguguran kes liwat Anwar dibawa ke Parlimen kerana ia tiada kaitan dengan kerajaan dan kepentingan negara.

Timbalannya, Muhyiddin Yassin pula menegaskan, kerajaan tidak akan tunduk kepada tekanan asing. Lebih menarik perhatian apabila Presiden Pas, Hadi Awang turut menyatakan pendirian tegas membantah campur tangan luar. Walaupun berbeza aliran politik, Hadi menampakkan kematangan dan ternyata beliau mengutamakan kedaulatan negara. Mesej yang boleh dibaca ialah Hadi bukan jenis pemimpin seperti Anwar mahupun Kit Siang.

Tindakan 50 ahli Parlimen itu turut mengundang kritikan negarawan, Dr. Mahathir Mohamad yang tidak mahu Australia menjadi 'Timbalan Sherif Asia Timur'. Mungkin kita boleh bertanya kepada Kit Siang, apa istimewanya kes Anwar? Jika beliau mahu kes Anwar digugurkan maka pertuduhan kes melibatkan puluhan ribu yang lain, wajar digugurkan juga.

Apa yang berlaku ini memperlihatkan Anwar terdesak setelah rakyat tidak lagi mahu terheret dengan kes moralnya. Lalu bantuan asing diperlukan. Kit Siang pula terdesak kerana Anwar amat berguna kepada agenda politik DAP, yang aspirasinya dikongsi bersama. Kedua-duanya saling memerlukan.

Kit Siang sepatutnya belajar sejarah tamadun China yang pantang mengundang campur tangan asing. Sesiapa yang berbuat demikian, mendapat penghinaan dahsyat. Persoalannya, apa lagi campur tangan asing yang Anwar dan Kit Siang inginkan pada masa depan?

JM...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan