UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Isnin, 15 Februari 2010

Pakatan Haram Selangor : Sikap macam kebudak-budakan!

Kain rentang besar sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Kampung Baru Pandamaran, Klang pada 20 Februari sebelum diturunkan.

UMNO Selangor kesal dengan tindakan kerajaan ne geri menurunkan kain rentang sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Kampung Baru Pandamaran di sini pada 20 Februari ini.

Ketua Penerangannya, Abdul Shukor Idrus berkata, tindakan Majlis Perbandaran Klang (MPK) atas arahan Exco kerajaan negeri, Ronnie Liu itu disifatkan sebagai tidak bertang gungjawab dan satu cubaan untuk merosakkan semangat perayaan tersebut di kalangan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Menurutnya, tindakan menurunkan kain rentang yang dipasang pada 11 Februari lalu itu adalah tidak wajar. ‘‘Ini memandangkan pemasangan nya bukan bermotifkan politik malah tiada langsung imej parti politik dipaparkan kecuali gambar Perdana Menteri yang akan merasmikan majlis tersebut,’’ katanya kepada pemberita.
Abdul Shukor berkata, penganjuran majlis peringkat kebangsaan itu merupakan julung-julung kali diadakan di Pandamaran dan ia satu kebanggaan bagi penduduk di kawasan berkenaan yang majoritinya kaum Tionghua.

“Apa alasan kerajaan negeri termasuk Ronnie untuk menurunkan kain rentang berkenaan, sedangkan ia tidak melibatkan program politik selain mematuhi syarat yang ditetapkan. Ia hanya program rakyat sempena Tahun Baru Cina yang dihadiri oleh Perdana Menteri yang memimpin seluruh rakyat di negara ini.

“Tindakan seumpama ini jelas menunjukkan kerajaan negeri tidak mempunyai semangat perayaan antara kaum di negara ini. Mereka lebih mengutamakan sentimen politik daripada rakyat,” katanya .

Sementara itu, Pengerusi Penyelaras Barisan Nasional (BN) Parlimen Klang, Datuk Teh Kim Poo berkata, tindakan kerajaan negeri itu mengecewakan penduduk Pandamaran yang mahukan orang ramai hadir dalam sambutan Tahun Baru Cina di kawasan mereka.

Beliau yang juga Ketua MCA Ba hagian Klang berkata, pihaknya menggantungkan kain rentang berkenaan di laluan Simpang Lima, Klang sebagai makluman kepada warga Klang serta Selangor mengenai sambutan itu sebelum ia diturunkan oleh MPK pada hari Sabtu lalu ki ra-kira pukul 2 pagi. Malah beliau turut difahamkan, sebelum tindakan tersebut, terdapat beberapa wakil pakatan pembang kang telah meninjau kain rentang itu pada Jumaat lalu.

“Kenapa kerajaan negeri mengamalkan sikap tidak bermoral itu sedangkan sambutan ini bukan atas dasar politik mana-mana pihak. Ia terbuka kepada semua rakyat sama ada orang Cina, Melayu dan India.

“Bagi rakyat Pandamaran, ia satu penghormatan kepada mereka. Bagi saya, tindakan ini satu pencabulan serta ‘berniat jahat’ terhadap rakyat di kawasan Pandamaran,” ujarnya.
Sementara itu, usaha wartawan Utusan Malaysia bagi mendapatkan penjelasan Ronnie gagal, apabila beliau tidak menjawab panggilan yang dibuat.
Manakala itu GPSS selar tindakan Kerajaan Selangor
Gabungan Pertubuhan Sukarela Selangor (GPSS) menyelar tindakan kerajaan negeri yang mengarahkan pihak berkuasa tempatan (PBT) di Klang menurunkan kain rentang sempena sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan yang akan diadakan di Kampung Baru Pandamaran, Klang, 20 Februari ini.

Pengerusinya, Datuk Mat Yasir Ikhsan berkata, tindakan tersebut adalah tidak wajar kerana sambutan yang bakal diadakan itu sebenarnya akan memberi manfaat jangka panjang terhadap semangat perpaduan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Katanya, perayaan Tahun Baru Cina tidak bermakna perayaan itu hanya untuk kaum Tionghua tetapi ia juga terbuka kepada semua kaum sama ada Melayu dan India untuk bersama-sama meraikan sambutan tersebut.

“Saya fikir, tindakan menurunkan kain rentang ini adalah satu bentuk pemikiran yang sempit dan sepatutnya tidak perlu diamalkan oleh kerajaan negeri. “Kerajaan negeri seharusnya mengambil kira kepentingan rakyat dari semua kaum khususnya masyarakat Cina dengan bersama-sama menyertai sambutan itu bukannya menghalang dengan menurunkan kain rentang yang khusus dibuat untuk mengajak semua masyarakat menghadiri sambutan itu.

“Malah, penganjuran sambutan Tahun Baru Cinaperingkat kebangsaan itu juga tidak harus dipolitikkan oleh kerajaan negeri pakatan pembangkang hanya kerana kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan kerajaan negeri mengarahkan Majlis Perbandaran Klang (MPK) menurunkan kain rentang sambutan Tahun Baru Cina peringkat kebangsaan di Kampung Baru Pandamaran, Klang yang dijadualkan berlangsung pada Sabtu ini.
Tindakan MPK itu dibuat pada kira-kira pukul 2 pagi pada 13 Februari lalu. Sambutan itu juga secara kebetulan diadakan serentak dengan majlis rumah terbuka anjuran kerajaan negeri di Jenjarom, Banting, pada tarikh serta waktu yang sama.

Malah, Pengerusi Penyelaras Barisan Nasional (BN) Parlimen Klang, Datuk Teh Kim Poo ketika ditemui hari ini menyatakan pihaknya difahamkan terdapat beberapa wakil pakatan pembangkang telah meninjau ke kawasan kain rentang berkenaan termasuklah Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago serta Yang Dipertua Pas Klang, Ismail Arsat yang menunjukkan isyarat ‘tidak bagus’.

Dalam pada itu, Mat Yasir turut memberitahu, beliau amat kesal sekiranya sambutan yang akan diadakan di Pandamaran itu cuba dipolitikkan oleh kerajaan negeri yang jelasnya hanya mendatangkan implikasi negatif kepada seluruh masyarakat berbilang kaum di Selangor.
Katanya, perayaan Tahun Baru Cina yang disambut oleh di negara ini adalah sama seperti sambutan Aidilfitri dan Deepavali kerana semua kaum bersama-sama meraikan perayaan-perayaan tersebut.

“Kenapa kerajaan negeri mahu menyukarkan semangat perpaduan ini. Saya yakin semua orang khususnya masyarakat Cina di Pandamaran tidak akan menerima tindakan kerajaan negeri turunkan kain rentang untuk sambutan itu di kawasan mereka,” ujarnya.
JM...

2 ulasan:

  1. bgs lah cmtu..itu tandanya betapa pakatan haramjadah ni amat gentar sekali dgn DS Najib kita...semoga nik ajis mendoakan lg kecelakaan sesiapa yg dia rasa menganayai dirinya dan doa itu kena btg hidung dia balik.amin.

    BalasPadam
  2. Majlis Perbandaran Klang (MPK) akhirnya meluluskan permit poster untuk sambutan Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan di Pandamaran, Klang Sabtu ini tetapi hanya untuk poster bersaiz kecil.

    Pengerusi Penyelaras Barisan Nasional (BN) Parlimen Klang, Datuk Dr. Teh Kim Poo berkata, kelulusan itu diterima daripada MPK kira-kira pukul 11 pagi ini selepas membuat permohonan semalam.

    Bagaimanapun menurutnya, permit untuk poster papan iklan di Simpang Lima, Klang tidak dibenarkan oleh MPK.

    Poster yang terdapat gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan ucapan selamat datang ke lokasi tersebut telah diturunkan oleh MPK pada Sabtu lalu kerana tidak memiliki permit.

    ''Kita cuma dapat kelulusan untuk poster sambutan yang ditampal di tepi jalan dan bersaiz kecil sahaja tetapi papan iklan bersaiz besar tidak diluluskan MPK," katanya.

    Kim Poo yang juga Ketua MCA Bahagian Klang berkata demikian mengulas status permohonan pihaknya selaku penganjur sambutan itu untuk menaikkan poster serta papan iklan bagi menarik orang ramai serta memeriahkan lagi sambutan Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan pada 20 Februari ini.

    Semalam, ketika bercakap kepada pemberita, beliau memberitahu pihaknya kesal dengan tindakan MPK yang didakwa tidak melayan permohonan mereka untuk mendapatkan permit menampal poster sempena sambutan perayaan itu.

    Tindakan MPK itu dikatakan bercanggah dengan kenyataan Exco Kerajaan Tempatan, Penyelidikan dan Kajian negeri, Ronnie Liu, 16 Februari lalu yang memberi jaminan bahawa permohonan permit untuk sambutan tersebut termasuk pemasangan poster dan papan iklan akan diluluskan segera.

    Sebelum ini, Kim Poo memberitahu, tindakan menggantung papan iklan itu dilakukan kerana pihaknya difahamkan MPK serta kerajaan negeri tidak akan meluluskan permit tersebut.

    Ini kerana jelasnya, sambutan Tahun Baru Cina anjuran kerajaan negeri di Jenjarom, Banting juga akan diadakan pada tarikh dan waktu yang sama.

    Menurutnya, MPK juga tidak meluluskan permohonan pihak penganjur untuk menutup laluan di Jalan Chan Ah Choo iaitu lokasi sambutan atas alasan ia bakal menimbulkan kesulitan kepada lalu-lintas.

    ''Jawapan itu diberikan menerusi surat bertarikh 12 Februari lalu tetapi sebenarnya jika terdapat banyak kenderaan di Jalan Chan Ah Choo, laluan tersebut akan tertutup dengan sendiri," jelas beliau.

    Katanya, MPK juga sebelum ini turut menolak permohonan pihaknya supaya majlis sambutan tersebut diadakan di Kompleks Sukan Pandamaran yang sebenarnya menjadi pilihan pertama pihak penganjur.

    Bagaimanapun jelasnya, di tapak kompleks itu sedang berlangsung taman ria sehingga Ahad ini menyebabkan sambutan Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan terpaksa diadakan di Jalan Chan Ah Choo.

    BalasPadam