UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Jumaat, 7 Disember 2012

Syabas serbu pusat peranginan curi air?


Yusof Badawi (dua, kanan) dan Priscilla Afred (dua, kiri) serta dua pegawai Syabas melihat paip sambungan haram yang dilakukan oleh sebuah pusat peranginan di Morib, Selangor, semalam.

Sebuah pusat peranginan yang juga merupakan kawasan pembangunan komersial di Jalan Besar, Morib di sini hari ini diserbu oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) selepas disyaki mencuri bekalan air terawat sejak lapan bulan lalu.

Kegiatan itu disyaki mengakibatkan Syabas kerugian sebanyak RM108,000.

Serbuan dijalankan oleh sepasukan pegawai dan anggota Syabas bersama Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) kira-kira pukul 12.30 tengah hari ini.

Pengarah Eksekutif Syabas, Yusof Badawi berkata, siasatan mendapati pemilik pusat peranginan berkenaan telah melakukan permohonan untuk menutup akaun bekalan air daripada Syabas pada Mac lalu.

"Kami telah membuat pemotongan dan menanggalkan meter di kawasan berkenaan pada 14 Mac lalu. Bagaimanapun hasil risikan dan aduan orang ramai kami mengesan terdapat sambungan haram dilakukan ke pusat peranginan tersebut dipercayai bagi menjalankan operasi harian mereka," katanya kepada pemberita di lokasi serbuan.

Yusof memberitahu, penyambungan bekalan air haram itu dilakukan terus dari paip utama Syabas dengan menggunakan paip poli berukuran 32 milimeter (mm) sepanjang 300 meter (m).

"Sambungan berkenaan menyalurkan bekalan air terus ke dua buah tangki simpanan khas berkapasiti 2,000 liter setiap satu.

"Ujian klorin telah dibuat dan keputusannya mendapati bekalan air tersebut adalah air terawat Syabas. Perbuatan mereka menyebabkan Syabas kerugian kira-kira RM108,000," katanya.

Menurut beliau, jika sabit kesalahan, pemilik premis tersebut boleh dikenakan penalti di bawah Seksyen 123 (3) Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 dan boleh didenda tidak melebihi RM100,00 atau penjara tidak lebih satu tahun atau kedua-dua sekali.

Sementara itu, Penolong Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas, Priscilla Afred berkata, sehingga 3 Disember lalu Syabas kerugian sebanyak RM6.3 juta akibat kegiatan curi air di negeri ini.

Katanya, dalam tempoh itu, sebanyak 3,314 aduan telah diterima dan 669 daripadanya diklasifikasikan sebagai sahih.

"Kesan kegiatan mencuri air adalah kawasan sekitar akan mengalami tekanan air rendah dan menyebabkan gangguan bekalan air, masalah kualiti air dan juga berlaku pembaziran kerana lazimnya mereka akan membiarkan air mengalir begitu sahaja," katanya.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan