UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Isnin, 3 Disember 2012

Maksud pengkhianat dalam UMNO?



Kira-kira pukul 8 malam Sabtu lalu, selepas bersidang selama lima hari, lebih 2,000 perwakilan dan ribuan lagi ahli serta penyokong UMNO yang menghadiri Perhimpunan Agung UMNO 2012 meninggalkan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Mereka pulang ke kawasan masing-masing selepas 'disuntik' pelbagai vaksin oleh pemimpin-pemimpin parti itu bagi meningkatkan semangat untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Bagaimanapun kita harus mengakui apa yang menjadi kerisauan kepimpinan UMNO yang diterajui oleh Presidennya, Datuk Seri Najib Tun Razak ialah apakah peringatan tentang perlu parti itu dan Barisan Nasional (BN) terus berkuasa benar-benar akan tersemat dalam hati para pemimpin dan ahli-ahli UMNO.

Apa yang paling meresahkan ialah sejauh manakah dalam pilihan raya umum kali ini tidak berlaku lagi perbuatan sabotaj atau pengkhianatan seperti mana-mana terjadi dalam pilihan raya umum 2008.

Itulah kebimbangan Najib ketika menyampaikan ucapan penggulungan apabila menyentuh soal keyakinan beliau, BN mampu mencapai kemenangan majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang.

Seorang pemimpin bahagian di Kedah ketika diminta pandangan berhubung perbuatan sabotaj itu berkata, ia berlaku kerana ramai ahli UMNO yang tidak faham apa itu sabotaj atau dalam bahasa kasarnya pengkhianatan kepada parti.

''Mereka ingat perbuatan khianat tu setakat keluar parti tetapi sedangkan ia berkait dengan apa yang mereka buat sepanjang pilihan raya sehingga memungkinkan parti kalah,'' katanya ketika ditemui semasa menghadapi perhimpunan agung berkenaan.

Berikut penulis senaraikan perbuatan yang dianggap mengkhianati parti tetapi tidak disedari oleh si pelakunya.

* Memburukkan calon - Apabila seseorang pemimpin itu tidak dipilih sebagai calon, dia akan berusaha untuk memburuk-burukkan peribadi calon yang dipilih oleh parti. Dia akan menggambarkan dirinya teraniaya dan sikap ini kebiasaannya dilakukan oleh mereka yang bertaraf YB tetapi tidak dipilih bertanding semula dan penyokong-penyokongnya.

* Tidak keluar berkempen - Oleh kerana kecewa tidak dipilih sebagai calon atau pemimpin yang mereka sokong tidak terpilih, individu yang terlibat tidak keluar berkempen. Malahan ada antara mereka yang diberikan amanah akan menutup bilik-bilik operasi yang diamanahkan kepada mereka.

Ini belum lagi mengambil kira bagaimana ada antara mereka membawa diri termasuk naik ke gunung di waktu dinihari demi membawa hati yang lara dan ada pula berlepas ke luar negara ketika pilihan raya berlangsung.

* Berkempen jangan undi calon parti dipilih parti - Atas prinsip 'aku tak dapat, kau pun tak dapat', maka pemimpin yang kecewa tidak terpilih sebagai calon, akan berkempen supaya calon yang dipilih parti tidak disokong. Individu yang terlibat sanggup menghalang penyokong-penyokong daripada keluar mengundi. Perbuatan seumpama inilah yang memungkinkan dalam pilihan raya umum lalu ada kawasan yang UMNO dan BN tewas dengan majoriti yang cukup kecil.

* Protes senyap - Pemimpin yang tidak dipilih sebagai calon akan berkumpul bersama-sama dengan penyokong-penyokong di kediaman mereka. Tidak melakukan apa-apa sebagai tanda protes kepada pemilihan.

Sememangnya itulah antara tindakan dianggap mengkhianati parti yang kadang kala tidak disedari oleh pemimpin-pemimpin UMNO khususnya di peringkat cawangan, bahagian dan negeri.

Semua itu berlaku kerana apabila seseorang pemimpin itu tidak terpilih menjadi calon pilihan raya apatah lagi apabila dia adalah ketua bahagian, seolah-olah dunia kiamat baginya.

''Janganlah ingat politik sahaja yang membolehkan mereka hidup, apabila tiba masanya mereka kena berhenti juga, oleh itu terimalah hakikat,'' kata seorang ketua UMNO bahagian kepada penulis.

Atas sebab itulah, laungan, jeritan dan ikrar untuk memastikan kemenangan UMNO dan BN dalam pilihan raya umum nanti bukan sekadar retorik di Dewan Merdeka, PWTC sahaja, sebaliknya ia perlu diterjemahkan dengan penuh tanggungjawab apabila pulang ke kawasan masing-masing.

Tetapi masalahnya ramai dalam kalangan pemimpin-pemimpin di peringkat bahagian bersikap hipokrit.

Ketika di Dewan Merdeka, mereka bertepuk tangan, berdoa dan menangis apabila mendengar seruan-seruan pentingnya UMNO dan BN menang dalam pilihan raya umum nanti.

Mereka juga berikrar dan berjanji akan akur seandainya tidak terpilih sebagai calon atau digugurkan sebagai calon tetapi apabila benar-benar perkara itu berlaku, mulalah mereka buat perangai.

Apabila pilihan raya umum berlangsung mereka bukannya mengatur strategi bagaimana untuk menewaskan pembangkang tetapi sebaliknya berfikir siang malam bagaimana hendak memastikan calon yang dipilih oleh parti sendiri kecundang.

Inilah perangai buruk yang masih wujud dalam kalangan pemimpin di peringkat bahagian yang ada antara mereka sudah bergelar 'YB' berpenggal-penggal.

Begitulah juga dengan mereka yang pernah tewas dalam pilihan raya berkali-kali, masih mahu bertanding dan tidak berhasrat memberi laluan kepada muka baru biar pun rakyat sudah pun tidak mahu mereka lagi.

Bagaimanapun mereka perlu faham pilihan raya kali ini amat penting. Ia bukannya berlangsung dalam keadaan UMNO dan BN berada dalam keadaan selesa, sebaliknya pilihan raya itu penentu sama ada parti itu akan berkuasa atau kehilangan kuasa, memerintah atau diperintah.

Apa gunanya kalau mereka mahu beria-ia bertanding tetapi akhirnya parti mengalami kerugian akibat kekalahan mereka?

Ini bukannya perlawanan bola sepak Piala AFF Suzuki, kalau kalah di perlawanan akhir sekadar tidak mampu memenangi piala, tetapi ini adalah pilihan raya - satu gelanggang yang bakal menentukan nasib bangsa, agama dan negara.

Kalau betul mereka berjiwa UMNO, ahli UMNO dan orang UMNO, maka bersedialah untuk berkorban demi kepentingan parti.

Janganlah bersikap menzahirkan diri seolah-olah pejuang di depan pucuk pimpinan tetapi hakikatnya bertindak sebagai pengkhianat di belakang.

Mereka ini biar pun masih berada dalam UMNO tetapi tiada bezanya dengan mereka yang melakukan pengkhianatan terbesar iaitu keluar parti.

Sedangkan selama ini mereka menikmati pelbagai kesenangan dan mendapat kedudukan kerana jasa parti, namun apabila parti menuntut pengorbanan mereka, maka balasan yang diberikan adalah pengkhianatan.

Tidak dapat dinafikan mungkin ada antara mereka mempunyai pengikut yang ramai dan boleh menjadi penentu kepada kejayaan seseorang calon di satu-satu kawasan.

Tetapi ini tidak bermakna pemimpin penyebar 'virus pengkhianat' itu perlu 'disembah' bagi meraih bantuan untuk menyokong calon yang terpilih.

Sebaliknya, pemimpin seumpama itu perlu sedar bahawa mereka adalah pengkhianat parti yang sama sekali tidak diperlukan.

Kerana Najib sudah mengingatkan, ''Satu undi untuk Pas bermakna satu undi untuk perpecahan. Satu undi untuk DAP bermakna satu undi penindasan ke atas bangsa tercinta.''

Oleh itu jangan biarkan anda berkongsi dosa ini!.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan