UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Ahad, 30 September 2012

Rezeki 400 nelayan Kuala Selangor terjejas?


Kahar Buntal (kiri) dan rakan-rakannya menunjukkan sampel air yang dikumpul sejak 30 Ogos lalu kepada wartawan di pangkalan nelayan Bagan Sungai Buloh, Jeram, Kuala Selangor kelmarin.

Kira-kira 400 nelayan yang berpangkalan di Bagan Sungai Buloh, Jeram di sini meminta kerajaan negeri menyelesaikan masalah pencemaran sungai yang semakin serius di kawasan mereka.

Ini kerana masalah pencemaran tersebut yang dipercayai berpunca daripada pembuangan sisa sebuah loji kumbahan ke dalam Sungai Buloh telah menyebabkan kemusnahan habitat hidupan laut dan mengakibatkan pendapatan mereka terjejas sehingga 50 peratus.

Tinjauan semalam mendapati air di sungai tersebut telah bertukar ke warna hitam, berkeladak dan berbau busuk seperti longkang yang tersumbat.

Sampah-sarap yang terapung turut kelihatan dibawa arus sungai selain keadaan pokok-pokok yang dahulunya menghijau kini sudah tidak berdaun dan hanya tinggal ranting.

Difahamkan, kawasan itu yang dahulunya turut menjadi tumpuan pelancong tempatan dan luar negara untuk melihat berbagai spesies burung seperti flamingo, burung botak dan kedidi, kini sepi akibat tiada lagi hidupan berkenaan yang singgah di situ.

Seorang nelayan veteran, Mohamad Ismail Ibrahim, 58, berkata, banyak rakannya terpaksa mencari kerja baru kerana tidak tahan dengan pendapatan mereka yang semakin merosot.

"Pendapatan kami sebelum ini mampu mencecah sehingga RM3,000 sebulan, namun kini berkurangan kepada hanya kira-kira RM 1,500.

"Jika ditolak duit minyak enjin, hanya berapa ratus yang tinggal untuk perbelanjaan anak-anak dan isteri. Ada kalanya kami pulang dengan tangan kosong," katanya ketika ditemui di jeti Bagan Sungai Buloh di sini.

Menurut Mohamad Ismail, pencemaran itu bukan sekadar menjejaskan pendapatan, namun ia turut memudaratkan kesihatan.

"Saya diserang penyakit gatal-gatal pada belakang badan. Ada juga rakan-rakan yang mengadu dijangkiti penyakit sama. Apabila pemeriksaan dibuat, doktor memberitahu ia akibat terkena air kotor yang mengandungi bahan beracun," katanya yang telah 45 tahun menjadi nelayan.

Bagi Kahar Buntal, 60, pula, dia menggesa kerajaan membantu mereka serta prihatin dengan masalah yang mereka hadapi selama ini.

Disaat rakyat menghadapi masalah, Menteri Besar seronok dengan makan besar

Menurutnya, perkara itu sudah berlarutan selama sepuluh tahun dan semakin memburuk kebelakangan ini.

"Kawasan ini adalah lubuk kepada pelbagai jenis ikan yang menjadi punca pendapatan kami selama ini. Kami bimbang ia akan pupus sekiranya tiada tindakan sewajarnya diambil.

"Jadi kami harap rintihan kami ini didengar pihak berwajib kerana kami semua adalah nelayan sepenuh masa dan tak mampu untuk ke laut dalam dengan keadaan sampan yang kecil ini," katanya.

Bimbang akan keadaan itu, Kahar mengambil sampel air sungai tersebut sejak 30 Ogos lalu sehingga ke hari ini untuk menunjukkan peningkatan pencemarannya kepada pihak kerajaan negeri.

Seorang lagi nelayan, Jamaluddin Mohd. Isa, 43, pula mengakui kesal dan jemu dengan pihak berkuasa yang tidak sudah-sudah mengadakan perjumpaan dengan mereka namun masih tiada tindakan drastik untuk membersihkan sungai tersebut dibuat.

"Saya kecewa dengan wakil Jabatan Alam Sekitar (JAS) yang datang banyak kali tetapi sekadar untuk bermesyuarat dan menasihatkan kami agar menjaga kebersihan sungai.

"Lebih teruk, ketika mahu mengambil sampel air sungai ini, wakil tersebut mengarahkan kami (nelayan) berbuat demikian sedangkan itu merupakan tugasnya. Dia juga meminta kami membuat siasatan sendiri untuk mengenal pasti punca pencemaran tersebut," dakwanya.

Selain itu, Jamaluddin yang melabur sebanyak RM100,000 dalam projek ternakan kerang di situ dua tahun lalu terpaksa menanggung kerugian kerana tidak mendapat keuntungan.

"Saya menggunakan wang simpanan sendiri dan meminjam daripada adik-beradik kerana yakin projek ternakan ini akan berjaya memandangkan kerang di kawasan ini terkenal dengan kualitinya.

"Saiz kerang di sini semakin mengecil. Dahulu ia boleh membesar sehingga 16 sentimeter (cm) tetapi kini hanya 10cm sahaja. Kerang ternakan kami juga banyak yang mati akibat terkena air tercemar," katanya dengan nada kesal.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan