UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Khamis, 22 Mac 2012

Selangor tetap rampas tanah YBK!


Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) tetap dengan keputusan untuk tidak memulangkan semula tanah Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) yang dirampas sebelum ini.

Menurut beliau, keputusan itu kekal meskipun YBK sebelum ini telah melunaskan tunggakan cukai sebanyak RMM5.7 juta dengan bantuan Yayasan Melaka pada 2010.

Ini disebabkan katanya, kerajaan negeri tidak menerima pembayaran tersebut kerana ia dibuat oleh Yayasan Melaka dan bukannya YBK sendiri selaku pemilik tanah berkenaan.

“Kita tidak akan pulangkan (tanah YBK yang dirampas) kerana pihak yang membayar tunggakan cukai tanah itu (Yayasan Melaka) bukan pemilik tanah. Itu perlu kita semak kerana kalau begitu cara pembayarannya, kita ada masalah besar daripada segi pemilikan.

“Saya hendak ingatkan kepada pemilik tanah (di Selangor), cukai tanah mesti dibayar. Kalau ada tanah tetapi tidak bayar cukai sampai 10 tahun, tanah mereka boleh jadi ada peluang untuk dirampas kerajaan negeri,” katanya selepas sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini semalam.

Pada 14 Mac lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, program transformasi membasmi kemiskinan di negeri itu menghadapi kekangan ekoran sikap kerajaan negeri yang ditadbir oleh pembangkang bertindak merampas tanah milik yayasan itu sebelum ini.

Tindakan dibuat pada 3 Februari 2010, apabila kerajaan negeri mengambil keputusan merampas 191 hektar tanah milik YBK Selangor di Serendah, dekat sini meskipun tunggakan cukai sebanyak RM5.7 juta telah dilunaskan oleh yayasan itu dengan bantuan Yayasan Melaka.

Bagaimanapun, kerajaan negeri enggan menerima bayaran tunggakan berkenaan dan memulangkannya semula kepada Yayasan Melaka.

Abdul Khalid dalam satu laporan media sebelum ini memberikan alasan bahawa YBK telah gagal mematuhi beberapa peraturan ditetapkan oleh kerajaan negeri termasuk membayar cukai tanah secara berperingkat-peringkat mengikut tempoh yang dibenarkan.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan