UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Rabu, 7 Mac 2012

Mohon Maaf… Najib Contoh Pemimpin Bertanggungjawab!

Sikap merendah diri yang ditonjolkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang membuat permohonan maaf bagi pihak Barisan Nasional (BN) atas kesilapan lalu menunjukkan beliau sebagai pemimpin yang bertanggungjawab.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Al-quran dan As-sunnah, Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia, Ustaz Fadlan Othman berkata sikap berkenaan amat dituntut di dalam Islam dan ianya merupakan sikap terpuji.

Menurut beliau itulah antara sikap yang perlu ada pada seseorang pemimpin yang bukan sahaja mengaku kesilapan, malah turut berjanji untuk memperbetulkan kesilapan yang lalu demi kepentingan semua pihak.

“Bagi saya secara keseluruhannya tidak kira sesiapa itulah yang perlu kita amalkan kerana Islam menuntut perkara sedemikian rupa. Seseorang pemimpin yang bertanggungjawab adalah melihat kelemahan yang ada dan berusaha untuk memperbaikinya semula.

“Berbanding dengan mereka yang tahu ada kesilapan tetapi masih lagi mengabaikanya untuk baik pulih kesilapan itu, ianya adalah ciri-ciri pemimpin yang tidak bertanggungjawab. Kita seharusnya bersyukur dengan pemimpin yang bertanggungajwab seumpama itu,” katanya kepada UMNO-Online di sini.

Ustaz Fadlan seterusnya memberikan peringatan terhadap mereka yang hanya tahu sekadar berjanji dan tidak menunaikannya sepertimana yang diungkapkan kerana itu sebahagian daripada tanda-tanda orang munafiq.

“Kepada mereka yang sekadar berjanji tetapi tidak menunaikannya ingatlah….Ayat 1 Surah Al-Maidah yang bermaksud Wahai orang-orang yang beriman sempurnakanlah perjanjian-perjanjian…Manakala hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud empat tanda orang munafiq…Apabila berjanji sering mungkir janji….

“Kita masa bercakap bukan main hebat tetapi jika kita tidak laksanakan masyaallah…Itulah yang kita perlu elakkan dan jadilah pemimpin yang bertanggungjawab dan bukannya pemimpin yang sekadar berjanji semata-mata” katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib baru-baru ini memohon maaf bagi pihak BN atas kesilapan lalu sehingga kalah banyak kerusi dan beberapa negeri termasuk Kedah pada pilihanraya umum lalu tetapi berjanji akan membetulkannya dengan memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat. -MediaUMNO

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan