UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Ahad, 25 September 2011

Email dari bekas ahli PAS : Antara realiti dan sandiwara PAS!

Saya sering mengikuti ceramah anjuran parti pembangkang sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Saya sanggup mendengar ceramah hingga ke luar daerah kerana tertarik dengan pelbagai isu hangat dan sensasi yang didedahkan oleh tokoh terkenal Pakatan Rakyat.

Selepas ceramah didengar, saya akan balik dan dengan bangganya mengulas dan memberitahu perkara yang ditimbulkan kepada rakan-rakan lain yang sealiran. Kadang-kadang membabitkan rakan lain yang tidak sealiran hingga timbul perbincangan dan perdebatan hangat.

Kami menghabiskan masa berjam-jam setiap kali berkumpul di warung untuk mengupas persoalan semasa, seolah-olah warung itu menjadi ‘mini Parlimen’.

Kami puas membelasah apa saja yang dilakukan oleh kerajaan, sepertimana penceramah pembangkang yang kami dengar memaki-hamun pemimpin kerajaan secara terbuka. Pendeknya kebencian lami sungguh mendalam dan meluap-luap hingga jika kami disuruh membakar Putrajaya pun kami sanggup.

Bagaimanapun keyakinan kami kepada pembangkang sedikit demi sedikit menjadi luntur tanpa kami sedari. Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin pembangkang dengan sendirinya menjadikan kami garu kepala yang tidak gatal. Malah kami gagal membela hujah pemimpin kami disamping gagal menangkis serangan dan bidasan oleh rakan kami yang tidak sealiran dengan kami.

Dari rancangan lama PAS untuk melelong Putrajaya, mengeluarkan Perlis dari Malaysia, mengharamkan BSKL, bekerjasama dengan DAP, memilih perempuan tidak cantik untuk bekerja, tindakan menyimpan dokumen rahsia kerajaan di luar negara dan bermacam-macam lagi agenda politik pembangkang benar-benar merimaskan kami. Ini termasuklah yang terbaru apabila Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu pula mengakui komunis adalah pejuang kemerdekaan!

Kami baru terfikir bahawa bercakap dan mengkritik memang mudah tetapi untuk melaksanakannya adalah satu hal yang lain. Macam-macam ikrar dan janji boleh dibuat sekarang, tetapi bolehkah ia diterima rakyat?

Seorang rakan saya dari Pantai Timur mencemuh pemimpin pembangkang yang hanya pandai menjelajah ke seluruh negara mencaci pemimpin dan dasar kerajaan dengan bahasa yang memualkan. Tapi katanya mereka ini mengata dulang paku serpih lagaknya. Kokok berderai-derai tetapi ekor bergelumang tahi.

Katanya bagus sangatkah pemimpin pembangkang menjaga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen mereka? Menurutnya ada di antara mereka ini sukar ditemui. Apa tidaknya, saban malam berarak dari Perlis ke Sabah! Maknanya mereka ini bukan pemimpin berjiwa rakyat.

Sambungnya lagi ada di antara mereka ini berada dalam kebimbingan kerana bimbang pengundi tempatan akan menghukum mereka pada pilihanraya nanti. Sebab masa kempen tahun 2008, mereka janji tetapi lepas itu batang hidung pun susah nampak. Sesetengahnya sudah melobi untuk berpindah kawasan, supaya pengundi kawasan baru boleh digula-gulakan.

Berhubung soal ceramah pembangkang, kami juga senak perut mendengar kata-kata nista mereka apabila berceramah. Dalam masa kira-kira sejam, kita boleh kumpul lebih 20 kata kesat yang tidak sanggup saya senaraikan di sini. Saya hairan mereka berkelulusan agama dan ada yang boleh dipanggil ulama sanggup bertindak demikian. Tidak rasa bersalah ke?

Mana akhlak dan moral pemimpin berjiwa Islam? Apa perasaan mereka apabila orang lain melontarkan kata-kata sedemikian kepada mereka?

Yang pasti kalau kita harapkan peningkatan ilmu dan iman hasil daripada mendengar ceramah Pakatan Rakyat, maka kita akan kehampaan. Peliknya apabila kata-kata kesat dituju pada pihak kerajaan, disahut dengan takbir. Pada saya hal ini amat tidak kena.

Seperkara yang saya nampak pihak pakatan rakyat begitu yakin akan kejayaan mereka membentuk kerajaan selepas pilihanraya. Mereka mendakwa kemenangan sudah dalam tangan. Pastinya mereka terpukau dengan kehadiran puluhan ribu ketika berceramah. Mereka ingat parti pemerintah sudah kecut perut dan hanya ‘menghitung hari’ untuk jadi pembangkang selepas pilihanraya.

Ingin saya ingatkan mereka jangan terlalu yakin hingga mengundang rasa takbur. Cuba lihat ketika pilihanraya Sarawak yang lalu. Kehadiran sungguh hebat ketika Pas mengadakan caramah tetapi ada calonnya hilang wang pertaruhan.

Mahu dapat 300 undi pun amat perit. Begitu juga ceramah PKR yang tidak kurang hebat kehadiran orang ramai. Hinggakan media asing begitu ghairah melaporkan BN pasti kecundang. Tetapi realitinya tidak begitu dan BN kekal berkuasa.

Oleh itu suka saya menyeru rakan-rakan saya dalam pakatan rakyat supaya merenung semula hakikat sekarang. Betapa kita perlu bersyukur atas kestabilan politik, ekonomi dan social sekarang. Betapa keamanan dan keharmonian yang dibina sejak merdeka perlu dipertahankan kerana BN sudah menyediakan landasan pemerintahan berkongsikuasa yang telus dan penuh kejujuran.

Tiada jaminan langsung gabungan Pas, Keadilan dan DAP mampu bersatu kerana mereka mempunyai mimpi yang berlainan. Lihatlah sekarang timbul pula isu HUDUD sehingga membuatkan DAP mengugut untuk keluar dari Pakatan Rakyat!

Bagaimana hendak dicapai kestabilan pemerintahan nanti jika tiada parti dan pemimpin yang dominan. Bolehkah DAP menerima Hadi Awang atau Nik Aziz Nik Mat sebagai Perdana Menteri?

Atau adakah akan digilirkan setiap dua tahun antara Lim Kit Siang, Haji Hadi dan Anwar Ibrahim? Kita tunggu dan lihat badut politik ini bersandiwara tetapi yang pasti jangan beri undi kepada mereka dalam PRU ke-13 nanti!

Dulu Pas Sekarang UMNO
Oleh : Ibni Walid Hamzah

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan