UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Isnin, 11 Ogos 2014

Skrip lama perjuangan Wan Azizah demi Anwar bermula?


Ceramah atau road show PKR di Seksyen 19, Shah Alam malam tadi selain mendedahkan kelemahan-kelemahan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim turut jadi gelanggang kepada Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail meraih simpati.

Walaupun Presiden PKR itu tidak mengulas mengenai pemecatan Khalid dan menerangkan kepada perlu diganti, bakal menteri besar Selangor itu sebaliknya menceritakan kisah sedih hidup beliau selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangkap dan dipenjarakan pada ketika permulaan Reformasi PKR.

“Saya tak mahu panjangkan isu menteri besar, biarlah Datuk Saifuddin (Nasution Ismail) dan saudara Rafizi (Ramli) menjelaskannya.

“Saya datang jumpa tuan puan malam ini nak berkongsi kehidupan saya. Bagaimana deritanya saya dan anak-anak hidup tanpa suami,” katanya.

Sebelum itu, Rafizi, Saifuddin dan ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin turut menyampaikan ucapan yang rata-rata memberikan alasan kenapa Khalid perlu diganti.

Wan Azizah antara lain mengakui mengakui tidak mempunyai pengalaman secukupnya untuk mentadbir sebuah kerajaan negeri.

Namun, katanya pertukaran menteri besar perlu dilakukan di Selangor ketika ini bagi menambah baik semua dasar kerajaan negeri di samping mengekalkan dasar lama yang memberi manfaat kepada rakyat.

“Bagi saya, pertukaran menteri besar tidak penting, yang lebih penting adalah amanah yang dipegang kita,” katanya dalam ceramah tersebut.

Ceramah itu awalnya dirancang di Dataran Kemerdekaan Shah Alam tetapi tidak mendapat kelulusan Setiausaha Kerajaan Negeri dan kemudiannya di adakan di Seksyen 19.

Wan Azizah, isteri kepada Anwar turut menepis dakwaan pihak tertentu bahawa pencalonannya sebagai menteri besar itu bersifat nepotisme.

“Ini bukan nepotisme sebab saya pernah dilantik oleh Anwar mengetuai gerakan reformasi semasa suami saya berada di penjara pada 1998,” katanya.


Pada 21 Julai lalu, Majlis Pimpinan Pusat PKR sebulat suara memilih Wan Azizah sebagai calon menggantikan Khalid sebagai menteri besar Selangor yang baharu.

Dr Wan Azizah, isteri kepada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, turut menepis dakwaan pihak tertentu bahawa pencalonannya itu bersifat nepotisme.

“Ini bukan nepotisme sebab saya pernah dilantik oleh Anwar mengetuai gerakan reformasi semasa suami saya berada di penjara pada 1998,” katanya.

Tindak tanduk Azizah ini sudah dijangka kerana cadangan supaya beliau dilantik menteri besar Selangor yang baharu adalah paltform semata-mata mahu menyelamatkan Anwar daripada hukuman penjara setelah disabit kesalahan meliwat.

Dengan jawatan sebagai menteri besar, air mata seorang isteri, Wan Azizah akan mengulangi skrip lama yang pernah dilakukan ketika awal gerakan reformasi pada 1998 untuk menagih simpati orang ramai terhadap Anwar yang menjalani hukuman penjara.

Kesannya Wan Azizah menang ketika bertanding di parlimen Permatang Pauh dan seterusnya mendapat sokongan daripada DAP serta PAS.

Sementara itu Zuraida yaqng juga ahli parlimen Ampang mengesyorkan agar Khalid menubuhkan parti baru jika ingin terus menjadi menteri besar.

“Saya MP Ampang kalau parti tak letak saya di Ampang adakah saya jadi YB di Ampang?

“Kalau tak nak ikut parti, baik dia buat parti sendiri jadi menteri besar sendiri.

“Tapi, boleh menangkah?” katanya.

Apapun yang didedahkan PKR terhadap Khalid, sebahagian besar adalah isu lama termasuk soal pinjaman beliau dengan Bank Islam serta perjanjian penyelesaian isu air di Selangor.

Perkara berkaitan pinjaman itu sudah dibangkitkan ketika Khalid bertanding pada PRK di Ijok tetapi kepimpinan PKR tidak memperdulikannya.

Isu air pula tiada cacat celanya kerana Pusat memenuhi tuntutan kerajaan Selangor termasuk pembayaran bagi pengambilalihan yang dituntut kerajaan negeri.

Isu lain mengenai kenaikan elaun menteri besar, Exco dan Adun yang ditangguhkan dipersetujui kerajaan PR.

Kesimpulan, Khalid jadi mangsa kerana tidak menuruti Langkah Kajang untuk memberi laluan menggantikan menteri besar.

Perlu diingat, Khalid tidak pernah menolak Wan Azizah sebagai menteri besar tetapi menegaskan, ianya mesti melalui proses yang dimaktub dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri Selangor.

Bagaimanapun, PKR adalah parti yang akan marah jika kerajaan Barisan Nasional (BN) melanggar undang-undang tetapi bagi mereka, sudah kerap matlamat menghalalkan cara.

Ini contoh terbaru permainan politik kotor PKR.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan