UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Selasa, 26 Februari 2013

Kawasan rekreasi pantai Kuala Selangor terjejas?



Ahmad Hisham Abd. Manaf menunjukkan periuk tanah yang digunakan untuk mengisi abu mayat ditinggalkan bergelimpangan di pesisir Pantai Remis, Jeram.

KUALA SELANGOR - Nasib Pantai Remis, Jeram di sini yang telah setahun dibelenggu masalah hakisan yang serius hingga menjejaskan kedudukannya sebagai lokasi tumpuan pelancong kini diibaratkan 'sudah jatuh ditimpa tangga'.

Mengapa dikatakan begitu? Masalah hakisan yang masih tidak selesai, kini timbul pula masalah lain apabila kawasan rekreasi sepanjang satu kilometer di situ kini diwartakan pula sebagai kawasan pembuangan abu mayat sejak tahun lalu.

Tinjauan Utusan Malaysia ke lokasi tersebut mendapati periuk-periuk tanah liat yang dipercayai bagi mengisi abu mayat berselerakan di pesisiran pantai.

Pengerusi Aktivis Rakyat Bersatu Selangor (Akrab), Ahmad Hisham Abd. Manaf, 58 berkata, meskipun aktiviti pembuangan abu mayat telah berlaku di kawasan itu sejak 10 tahun lalu, kerajaan negeri tidak sepatutnya mewartakan lokasi tersebut sebagai lokasi pembuangan abu mayat.

Katanya, keputusan itu tidak sepatutnya dilakukan kerana lokasi yang dipilih terlalu dekat dengan kawasan rekreasi untuk masyarakat awam.

''Abu mayat yang dibuang akan hanyut dan dibawa arus ke kawasan tumpuan orang ramai. Maknanya, pengunjung yang bermandi-manda

berdepan risiko mandi di dalam air bercampur abu mayat. Majoriti penduduk di kawasan pantai itu pula adalah orang Melayu. Mengapa kerajaan negeri tidak sensitif dengan perkara ini?

''Bukanlah saya taksub dan terlalu mempercayai perkara tahyul, tetapi kita tidak boleh buat main perkara-perkara melibatkan mayat orang mati. Mungkin ada golongan yang lemah semangat terutamanya kanak-kanak akan 'diganggu'," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pantai tersebut di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP), Ahmad Radzi Mahmud, 50, berkata, sekiranya aktviti membuang abu mayat di pantai itu berleluasa, keadaan itu akan mengganggu habitat hidupan laut yang ada di situ.

Katanya, secara tidak langsung, mata pencarian nelayan dan penduduk kampung yang menjadikan hasil laut tersebut sebagai sumber pendapatan akan terjejas teruk.

''Pantai ini dipenuhi hidupan laut seperti kerang, remis, lala dan mentarang. Bahan di dalam abu mayat itu dikhuatiri akan mengganggu habitat serta tumbesaran dan khasiat hasil laut.

''Kasihan kepada mereka yang bergantung kepada hasil laut sebagai sumber rezeki kerana sudah tentu pendapatan mereka akan berkurangan akibat masalah itu," katanya.

Seorang pegawai kerajaan, Wan Rojiham Abdul Samad, 40, pula meminta kerajaan negeri menarik balik pewartaan tersebut demi keselesaan dan untuk tidak mengguris sensitiviti pengunjung beragama Islam.

''Saya minta pewartaan tersebut dibatalkan. Jangan kerana hendak pancing undi daripada kaum India mereka sanggup buat begini kepada kaum lain," tegasnya.

''Selain itu, saya rayu selesaikanlah masalah hakisan pantai yang hingga kini masih tidak ada apa-apa tindakan dibuat walaupun banyak laporan telah dilakukan," tegasnya.-UMO

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan