UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Isnin, 15 Mac 2010

Orang Melayu dalam kerugian !

Setelah pilihan raya lalu, penulis meninjau ke Perak, Kedah, Melaka, Pulau Pinang, Johor, Selangor, Negeri Sembilan. Apabila pakatan pembangkang dapat menguasai Pulau Pinang, Selangor dan Perak ( sekarang BN ) tanpa pakatan yang mantap maka pelbagai perkara melibatkan hak-hak bumiputera dan umat Islam serta segala tuntutannya tidak dapat ditunaikan dengan baik.

Jika sebelum ini Pas merupakan pejuang penentang kemungkaran maka kini kritikan mereka terhad kerana hormat persefahaman dalam pakatan. Jika bertegas dengan pendirian, Pas mungkin boleh tersingkir daripada pakatan. Pakatan dalam erti kata yang sebenar masih tidak mantap. Namun, 'mungkin' mereka boleh bersepakat.

'Mungkin' merupakan perkataan berkebarangkalian maka boleh mengundang ketidakstabilan. Setakat ini, teorinya DAP dengan PKR, manakala Pas dengan PKR. Yang menjadi jambatan tengahnya ialah PKR. Jika Pas ingin meneruskan pakatannya maka ia perlu meliberalkan sikap dan pendekatan atau mengabaikan tanggungjawab agama yang dulu sememangnya diperjuangkan tanpa kompromi terhadap UMNO.

Ini merupakan kejayaan PKR dan DAP terhadap Pas. Di sinilah politik tawar-menawar sedang berlaku. Akhirnya, jika ini berterusan maka Islam apa yang akan muncul di Malaysia nanti?PKR pula merupakan ahli pelbagai ras dan agama. Sudah tentu setiap aktiviti Islam secara rasmi yang dilakukan oleh PKR akan diketahui bukan Islam. Di Malaysia, belum pernah terdapat kejayaan yang berpanjangan bagi parti yang keanggotaannya pelbagai ras dan agama.

DAP misalnya dulu dianggotai juga orang Melayu tapi kini didominasi bukan Muslim. Akhirnya, secara praktisnya, trend politik bukan Muslim mendasarinya. Barisan Nasional (BN) pula kebanyakan parti komponen bersifat politik bangsa dan kemudiannya membentuk kata sepakat sehingga BN memiliki 'perlembagaan' sendiri.

Pakatan pembangkang yang tanpa perlembagaan tersendiri boleh dikatakan sebagai kerajaan campuran atas dasar hendak memerintah sahaja dan kaedah ini belum pernah terbukti memperoleh kejayaan seperti yang berlaku di negara-negara lain. Biasanya kerajaan campuran akan berpecah atau menukar anggota masing-masing. Trend ini tidak pasti membawa kestabilan.

Boleh dikatakan pada masa ini politik pakatan sedang menyesuaikan diri kerana ketidaksangkaan mereka menang mengejut. Tapi, dalam politik apa-apa boleh terjadi. Boleh dikatakan bahawa trend ini sebagai percubaan hendak berbaik. Jika berjaya okay tetapi sebaliknya, apa kita boleh buat - kata sebahagian mereka. Kalau tidak berjaya, maka padah bagi umat Islam di Malaysia.

Umat Islam di Malaysia hanya hebat di pentas politik sahaja tapi dari segi ekonomi tidak kira sama ada Pas atau UMNO terpaksa terima apa sahaja tauke-tauke Cina tentukan. Unsur kemalaysiaan semakin terhakis. Perlembagaan Malaysia boleh dikatakan tidak dihormati malah tidak diketahui semua rakyat.

Penulis bersetuju apa yang dinyatakan oleh Raja Dr. Nazrin Shah pada 21 Jun, di Kuala Kangsar. "Jangan sampai terima nasib terpaksa musafir di bumi sendiri."Apa yang berlaku di dalam UMNO dan komponen BN merupakan masalah bagi semua parti. Kelemahan UMNO jika benar berlaku maka merupakan pemecahan perwakilan Melayu dalam pembuatan keputusan.

Begitu juga, bukan Melayu. Beralihnya undi MCA, MIC dan Gerakan kepada DAP merupakan ketidakstabilan. Tetapi, yang nyata undi Cina kepada Cina mungkin dalam nada yang majoriti. Di sini, juga tidak menguntungkan secara Perlembagaan seperti berlaku krisis pemilihan menteri besar akibat tiada yang menang majoriti di Perak dan Selangor. Dan alhamdulillah kini Perak dikuasai semula oleh BN.

Bagi isu ini, penulis cadangkan jika tiada parti yang menang dengan majoriti mudah maka sultanlah yang layak menentukan. Apabila berlaku perbezaan pendapat kecil dalam pemilihan menteri besar di Perak merupakan satu isyarat bahawa pemimpin parti yang terlibat pada masa itu tidak memahami perlembagaan Perak. Ini amat mendukacitakan. Mungkin kini mereka tahu tetapi mungkin ada lagi mereka yang tidak ambil tahu.

Apabila Cina dan Melayu berpecah maka sekali lagi akan menimbulkan masalah pemerintahan kerana Perlembagaan Malaysia secara khususnya memperuntukkan kuasa khas kepada bumiputera dan Islam. Maka krisis Perlembagaan akan berlaku juga. Atau adakah ada yang sanggup meminda demi kepentingan masing-masing.

Adakah api dalam sekam akan meletup? Oleh itu kita kena ambil perhatian supaya urusan pentadbiran negara tidak dicampuri urusannya oleh kuasa besar dunia akibat perbalahan sesama sendiri. Wallahualam.

JM..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan