UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Sabtu, 17 Oktober 2009

MAMPUKAH UMNO BERUBAH!

Perhimpunan Agung UMNO Ke-60 menyaksikan kebangkitan UMNO setelah terlena walaupun dikejutkan oleh kekalahan di 5 Negeri dan 6 PRK selepas itu. Walaupun dikejutkan berkali-kali termasuk oleh “Tok Det”, ahli UMNO lebih rela melihat UMNO terus lena dibuai mimpi kerana khuatir periuk nasi masing-masing terjejas.

Langkah berani ahli UMNO seperti Dato Seri Najib, Tan Sri Muhyidin Yasin, Khairi Jamaluddin, Mukhriz Mahathir, warga Mykmu, blogger UMNO, beberapa ahli UMNO VIP dan ramai ahli UMNO marhein akhirnya terbalas. UMNO umpama mendapat nafas baru dibawah kepimpinan Dato Seri Najib yang juga menyaksikan penyertaan semula Pahlawan Ulung UMNO, Tun Dr Mahathir. Akhirnya,UMNO bernafas semula.

Pelbagai program, usaha, dan slogan dilaksanakan untuk merubah UMNO yang hilang semangat dibawah kepimpinan lalu. Allah SWT akhirnya memberi kekuatan semangat umpama mati hidup semula dengan kemenangan di Bagan Pinang. Sebenarnya, kemenangan lebih bermakna untuk UMNO ialah perubahan yang dibawa oleh Presiden dan Timbalan Presiden. Yang dijangka antaranya ialah penghapusan kuota Presiden dan memberi hak kepada semua ahli UMNO untuk memilih Presiden UMNO.

Timbalan Presiden pula meniup semboyan perang dengan memperkenalkan 4 langkah utama. YA! Perang untuk memasyhurkan kesucian agama Islam dan hak bumiputera serta hak kaum dan agama lain.Tahniah UMNO! Namun, apakah UMNO mampu untuk berubah? Apakah memadai dengan usaha yang digerakkan oleh Presiden, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, Majlis Tertinggi, Ketua-Ketua, dan beberapa ahli lain.

Mampukah UMNO membadai UMNO lama berterusan sehingga lenyap perasaan benci rakyat justeru rakyat kembali percaya kepada UMNO? Sudah selesaikah persengketaan UMNO diperingkat Cawangan, Bahagian dan Negeri?! Lebih parah, banyak UMNO Cawangan dan Bahagian dikepalai oleh Ketua seumur hidup dan sistem Dinasti yang terus hidup mewah dan sombong pula dengan rakyat jelata. Apakah unsur samseng dan gangsterisma dalam UMNO Cawangan dan Bahagian sudah lupus begitu sahaja.

Memalukan apabila UMNO Cawangan dan Bahagian diketuai oleh mereka yang disokong oleh konsep siapa lebih kuat, siapa lebih ramai geng samseng, kereta siapa lebih besar, siapa lebih banyak duit dan bukan siapa yang disukai oleh ahli marhein UMNO dan rakyat setempat.

Hampir semua Ketua Cawangan dan Bahagian UMNO hidup mewah,rumah besar, kereta besar sering bertambah, tidak mesra rakyat, terlibat dengan gangster dan samseng, sombong dan bongkak, tidak cukup Islamik malah ada yang terang-terang melakukan maksiat dan rasuah. Apakah UMNO mampu berubah jika hanya Nakhoda Kapal dan Ketua-Ketua Bahagian Kapal sahaja yang ditukar? Tidak perlukah menukar enjin baru, komponen baru, chasis baru, layar baru, dan lain-lain?

Tidak perlukah tukar anak-anak kapal yang sebelum ini sudah terbukti hanya beban kepada kapal sahaja? Jika UMNO tidak menukar mereka ini, PERCAYALAH, UMNO akan karam semula. UMNO hanya mampu berlayar tidak jauh sebelum karam semula, sebelum semua permasalahan dan konflik dalaman bangkit semula. Di kala itu, rakyat bosan sekali lagi. Rakyat akan hantar KAPAL UMNO jauh ke dasar lautan.

Jika benar UMNO ikhlas untuk berubah, satu langkah berani perlu dilaksanakan untuk memastikan anak kapal UMNO adalah terdiri dari mereka yang mahu berkhidmat untuk memastikan kapal berlayar dengan selamat. UMNO perlu perkenalkan Perlembagaan dimana Ketua Cawangan hanya boleh duduk dikerusi tersebut untuk 2 tahun atau 3 tahun sahaja dan AJK Bahagian hanya boleh duduk dikerusi tersebut untuk sepenggal sahaja.

Jika praktikal, Ketua Bahagian pula perlu di undi oleh setiap ahli UMNO dari peringkat Cawangan ke Bahagian. Walaubagaimanapun Ketua Cawangan boleh bertanding sekali lagi selepas kehilangan giliran pertama. Langkah ini dapat memastikan keutuhan UMNO di peringkat Cawangan dan dapat menggilap lebih banyak bakat ahli UMNO berbanding keadaan sekarang dimana Ketua Cawangan merupakan jawatan seumur hidup. Ketua Bahagian juga boleh menyusun jentera dengan lebih berkesan tanpa ditekan oleh pihak samseng dan pelobi dari Cawangan.

Jika UMNO mahu menarik golongan muda menyertai UMNO, UMNO perlu menjadikan Parti ini sebagai parti yang mencabar, kerana golongan muda sukakan cabaran. Kerna itulah mereka menyertai pembangkang yang lebih mencabar. Fikir-fikirkanlah jika mahu UMNO di gerakkan oleh ahli yang professional, muda, berkualiti, berwawasan dan berkualiti. Wallahuallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan