UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Sabtu, 20 September 2014

Isu Kalimah Allah: Gereja Katolik fail permohonan?


Gereja Katolik memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak kebenaran merayu berkaitan larangan penggunaan kalimah Allah oleh Menteri Dalam Negeri dalam penerbitan mingguannya, The Herald versi Bahasa Malaysia.

Peguam Benjamin Dawson mengesahkan permohonan itu difail pada kira-kira 3 petang hari ini di Pejabat Pendaftar Mahkamah Persekutuan.

Beliau berkata, permohonan itu mengemukakan tiga alasan, antaranya, terdapat beberapa isu perundangan penting yang tidak dipertimbang dalam keputusan majoriti Mahkamah Persekutuan seperti peruntukan Perkara 3 dan Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.


Pada 23 Jun lalu, panel tujuh hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria, mencapai keputusan majoriti 4-3 ketika menolak permohonan Gereja Katolik itu.

Gereja Katolik mengemukakan permohonan itu untuk mencabar keputusan Mahkamah Rayuan pada 14 Oktober tahun lalu yang membenarkan rayuan kerajaan bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember 2009 bahawa The Herald boleh menggunakan kalimah Allah.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan