UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Ahad, 27 Julai 2014

PKR tidak adil pecat saya - Arijan?


Bekas ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Kuala Selangor, Arijan Osman menyifatkan tindakan lembaga disiplin memecat keah­liannya adalah bukti jelas bahawa rakyat tidak boleh lagi mengha­rapkan parti itu memperjuangkan keadilan untuk semua.

Beliau berkata, tindakan Lembaga Disiplin PKR terhadapnya itu bukan sahaja tidak adil bahkan tidak demokratik sebagai mana yang dilaung-laungkan oleh ramai kepimpinan parti sebelum ini.

“Saya tidak diberikan surat tunjuk sebab malah tidak dipanggil memberikan keterangan terma­suklah membela diri oleh Lembaga Disiplin PKR mengenai tindakan saya pada 14 Julai lalu yang membuat laporan kepada ROS (Pendaftar Pertubuhan) mengenai penyelewengan pengiraan undi pemilihan PKR Cabang Kuala Sela­ngor.

“Sebaliknya, Lembaga Disiplin PKR mengambil tindakan drastik memecat keahlian saya daripada parti itu. Apakah ini maksud kea­dilan yang sebenar?" katanya yang dihubungi di sini hari ini.

Pada masa sama, Arijan turut mempersoalkan sikap tergesa-gesa Lembaga Disiplin PKR yang memecat keahlian beliau dalam tempoh masa empat hari sahaja tanpa merujuk dahulu atau mendapatkan pandangan daripada beliau sendiri.

“Mungkin tindakan segera itu disebabkan ada pihak yang tidak senang duduk dengan tindakan saya membuat laporan kepada ROS. Mungkin mereka memikirkan cara terbaik bagi menghalang saya daripada terus mempersoalkan kredibiliti parti ialah dengan memecat keahlian saya secepat mungkin," jelasnya.


Katanya lagi, kepimpinan PKR sepatutnya memandang serius adu­annya mengenai penyelewe­ngan pengiraan undi PKR Cabang Kuala Selangor yang beliau kemukakan kepada Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) dan kepimpinan PKR sebelum ini.

Bagaimanapun tambah beliau, aduannya itu dipandang sepi bukan hanya oleh JPP malah para pemimpin PKR tanpa adanya sebarang tindakan lanjut.

“Sebaliknya, saya pula yang dipecat daripada parti. Sepatutnya kepimpinan PKR memandang serius mengenai aduan saya sebelum ini dengan menjalankan siasatan dan mengambil tindakan yang sewajarnya, bukannya memecat pihak yang membuat aduan," katanya.

Dalam pada itu, Arijan turut menyatakan beliau tidak akan membuat sebarang rayuan kepada Lembaga Disiplin PKR kerana berasa lebih selesa tidak lagi berada dalam parti yang dianggapnya bermasalah dan telah lari daripada matlamat penubuhannya.

“PKR ditubuhkan untuk memperjuangkan keadilan. Bagaimanapun, saya tidak lagi nampak PKR benar-benar memperjuangkan keadilan sama ada di peringkat parti mahupun para pemimpinnya ketika ini," ujarnya.

Semalam, Pengerusi Lembaga Disiplin PKR, Datuk Dr. Tan Kee Kwong menerusi laporan sebuah protal berita, www.freemalaysiatoday.com mengumumkan pemecatan Arijan daripada PKR.

Menurut Kee Kwong, keputusan itu telah dipersetujui Biro Politik PKR kerana mendapati Arijan membuat laporan terhadap parti kepada ROS pada 14 Julai untuk membatalkan pemilihan Cabang Kuala Selangor selain memberi kenyataan media yang disiarkan dalam Utusan Malaysia, Antarapos dan Sinar Harian.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan