UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Rabu, 4 Jun 2014

Kenapa MB Selangor Berdiam Diri Isu Kahwin di Kuil Hindu?


Isu seorang wanita yang memakai nama Islam dan berkahwin di kuil Hindu di Petaling Jaya Ahad lalu mengundang reaksi berbeza. Di kalangan umat Islam sendiri ada yang mengecam dan ada yang menyokong tindakan JAIS menyerbu upacara perkahwinan tersebut.

Dari segi pendirian politik pula, UMNO menyifatkan bahawa serbuan tidak sepatutnya berlaku kerana JAIS mampu bertindak dan menyiasat lebih awal tanpa perlu mengganggu majlis dan memalukan sesiapa.

Bagaimanapun, PAS mempunyai pandangan berbeza. Berdasarkan artikel di Harakahdaily oleh Dr. Ridhuan Mohd Nor, tindakan JAIS dianggap wajar.

Hujah beliau, “Bagi umat Islam, tindakan Jais amat wajar kerana ia berjaya menyelamatkan akidah umat Islam dari terkeluar dari garis Islam. Serbuan mungkin terpaksa dilakukan setelah mendapat maklumat tepat mengenai keislaman gadis itu bagi ‘membebaskan’ akidah beliau dari terjerumus ke lembah kemusnahan yang lebih parah di kemudian hari.”

Nampaknya, dalam isu ini UMNO mengambil sikap lebih terbuka manakala PAS pula lebih ekstrem. Ini menimbulkan persoalan tentang sama ada pendirian PAS itu mendapat restu Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dari PKR.


Kelihatan seolah-olah ada ‘double standard’ apabila memperkatakan tentang agama di Selangor. Entah kenapa isu Islam-Hindu jelas tidak begitu ‘menyentuh’ perasaan kepimpinan Selangor berbanding isu Islam-Kristian.

Suatu ketika, apabila isu umat Islam dimurtadkan oleh pendakwah Kristian dan JAIS bertindak menyerbu gereja, Menteri Besar Selangor bersama-sama DAP pantas bangun membela Kristian. Begitu juga apabila Bible dirampas oleh JAIS, Khalid Ibrahim berusaha memastikan Bible tersebut dipulangkan kepada Bible Society Malaysia.

Setahu kita, JAIS adalah singkatan kepada ‘Jabatan Agama Islam Selangor’ dan bukannya ‘Jabatan Agama Kristian’. JAIS pula adalah di bawah kuasa Menteri Besar Selangor. Justeru, kenapakah Menteri Besar hanya berdiam diri dalam isu kahwin Islam-Hindu ini?

Mungkinkah sudah menjadi prinsip Pakatan Rakyat untuk menganaktirikan kaum India dan membela kaum Cina sahaja? Kita melihat trend meminggirkan kaum India amatlah jelas di dalam PR, terutamanya DAP di mana hampir 800 perwakilan India telah menerima notis mesyuarat CEC.


Mungkinkah kerana DAP yang menguasai Khalid Ibrahim secara tidak langsung, maka beliau sering terlepas pandang akan masalah yang melibatkan kaum India dan kurang peka dengan masalah yang melibatkan Melayu Islam?

Penulis tidak berniat untuk menghukum siapa salah dan siapa benar dalam isu kahwin di kuil Hindu ini, kerana ianya semua bergantung kepada pihak yang lebih arif tentang soal agama. Namun, penulis seperti juga seluruh rakyat Selangor ingin melihat kepimpinan yang berkesan oleh Menteri Besar. Khalid wajib mengambil pendirian atau melontarkan pendapat dalam isu ini, kalau pun bukan memberi arahan kepada sesiapa.

Berdiam diri dalam mengahadapi isu sensitif iaitu masalah antara agama, membuktikan bahawa Khalid Ibrahim bukanlah seorang pemimpin yang baik. Sebagaimana beliau gagal mencongak permasalahan air di Selangor, begitu jugalah beliau tidak mampu mencongak akan akibat yang mampu berlaku dari masalah serbuan JAIS ke atas kuil Hindu.

Berdasarkan isu ini, tidak salah rasanya jika dikatakan bahawa Khalid Ibrahim bukanlah Menteri Besar yang adil kepada rakyatnya.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan