UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Rabu, 30 Disember 2009

Kenapa terma pelantikan Anwar belum didedahkan?

Selepas 44 hari Anwar Ibrahim dilantik sebagai Penasihat Ekonomi Selangor, rakyat negeri berkenaan terus tertanya-tanya terma pelantikannya yang masih belum didedahkan kepada umum.

Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Mohamad Satim Diman berkata, sikap 'berahsia' kerajaan negeri itu merupakan satu lagi bukti slogan ketelusan yang dilaungkan selama ini hanya retorik untuk meraih undi semata-mata.

Sehubungan itu, beliau meminta kerajaan negeri membuat penjelasan mengenai perkara berikut:
* Adakah surat pelantikan Anwar telah dikeluarkan?
* Adakah Anwar perlu melapor kepada Menteri Besar ataupun Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco)?
* Apakah kaedah laporan yang diguna pakai sama ada secara lisan atau bersurat?

Mohamad Satim berkata, persoalan tersebut mesti dijawab segera oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan jika beliau enggan, Exco Kanan, Azmin Ali mesti mengambil tanggungjawab itu. "Sudah lebih sebulan Abdul Khalid umumkan pelantikan Anwar, namun sehingga hari ini, kita langsung tidak diberitahu apa-apa.

"Makluman itu mestilah dibuat secara terbuka kerana kerajaan negeri mendakwa mereka mengamalkan ketelusan dalam pentadbiran. "Jika Abdul Khalid tidak mahu berbuat demikian, kita desak Azmin tampil, lagipun saya difahamkan beliau bakal memegang jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR)," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Pada 13 November lalu, Abdul Khalid pada sidang akhbar selepas Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Shah Alam mengumumkan pelantikan Anwar berkuat kuasa serta-merta dengan bayaran gaji RM1 sebulan. Beberapa hari selepas itu, Abdul Khalid berkata, kerajaan negeri bersedia untuk memberikan kemudahan pejabat, kenderaan dan elaun kepada Anwar.

Pelantikan itu sebelum ini dianggap Mohamad Satim sebagai senjata halus bagi mengukuhkan kedudukan Azmin di Selangor selepas cadangan untuk melantiknya sebagai Ketua Perhubungan PKR Sabah ditolak mentah-mentah oleh ahli-ahli parti di negeri tersebut.

JK...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan