UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Khamis, 9 Ogos 2012

Menteri Besar akui Unisel banyak hutang?



Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengakui beban hutang Universiti Selangor (Unisel) yang banyak antara penyebab kos penyelenggaraan dan operasi asrama institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) itu tertunggak.

Beliau mendakwa, beban hutang yang dimaksudkan ialah kos pembinaan asrama universiti yang masih belum habis dilangsaikan oleh Unisel kepada pihak bank.

Dakwa beliau lagi, keadaan itu menyebabkan Unisel tidak mendapat keuntungan hingga kos penyelenggaraan dan operasi asrama tidak mampu dibayar walaupun dengan hasil yuran daripada para pelajar.

''Unisel memang tidak mampu nak bayar hutang dan bayaran kos penyelenggaraan dan operasi asrama pula ada perjanjiannya.

''Antaranya kalau pelajar tidak duduk dalam asrama pun kena bayar yuran penuh dan kalau cuti pun kena bayar. Jadi yuran yang dibayar tidak cukup," katanya selepas merasmikan Program Tadarus dan Tadabbur Perdana Peringkat Negeri di Masjid Nurul Huda, Parit Mahang, Ijok di sini hari ini.

Abdul Khalid berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan Datuk Seri Noh Omar bahawa Unisel berhutang hampir RM15 juta dengan Syarikat Jana Niaga Sdn. Bhd. (JNSB) membabitkan kos penyelenggaraan di kampus induknya di Bestari Jaya dan operasi asrama universiti itu selama beberapa bulan.

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Selangor itu turut mempersoalkan mengapa bayaran tersebut tidak dilangsaikan sedangkan yuran daripada pelajar sudah dikutip oleh pihak Unisel.

Dalam pada itu, Abdul Khalid memberitahu, bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi, kerajaan negeri telah berbincang dengan pihak bank dan sedang dalam proses menyiapkan dokumentasi untuk mengambil alih hutang universiti itu.

Beliau memberitahu, pihaknya akan meneliti bayaran tertunggak dengan pihak JNSB dan melunaskannya mengikut undang-undang.

Mengenai laporan audit Unisel, Abdul Khalid berkata, ia akan didedahkan selepas disemak semula oleh pihak akauntan yang dilantik.

Juragan Malawati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan