UMNO BAHAGIAN KUALA SELANGOR

Apabila akar umbi mula berbicara tentang...Ugama, Bangsa dan Negaranya. Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Siapakah yang akan mempertahankannya kalau tidak bangsa Melayu itu sendiri. Sesungguhnya UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu. HIDUP UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA.


Rabu, 2 September 2015

Tidak malukah kamu?

PERHIMPUNAN haram Bersih 4.0 turut menggunakan kanak-kanak sambil membawa poster yang tertera perkataan tidak sopan.

Tiada apa yang boleh dibanggakan oleh penganjur Bersih berikutan kemampuan mereka mengumpul ribuan orang dalam perhimpunan haram di ibu negara pada Sabtu dan Ahad lalu.

Sebaliknya pemimpin-pemim­pin seperti Maria Chin Abdullah, S.Ambiga, Mohamad Sabu, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng serta pemimpin Bersih lain perlu merasa malu dengan apa yang berlaku sepanjang perhimpunan tersebut berlangsung.

Apa yang hendak dibanggakan kalau yang hadir itu majoritinya kaum Cina sedangkan penganjur mendabik dada mengatakan ia ‘perhimpunan rakyat’?

Kalau istilah ‘rakyat’ digunapakai, maka ia mesti merangkumi semua kaum. Itupun masih ramai kaum Cina tidak mahu menyertai perhimpunan yang tidak berfaedah tersebut, malah orang Melayu dengan tegas menolaknya.

Tidak malukah mereka, apabila jutaan rakyat Malaysia lain tetap menyambut Hari Kebangsaan dengan penuh patriotik tanpa mempedulikan kejahilan kelompok yang menyokong Bersih?

Tidak rasa bersalahkah penganjur atau pemimpin politik yang menjayakan perhimpunan haram berkenaan, apabila sanggup memilih tarikh ketika rakyat Malaysia mahu menyambut kemerdekaan bagi melaksanakan agenda politik mereka?

Wajarkah kemeriahan sambutan kemerdekaan dicemari dengan satu perhimpunan yang cukup menjijikkan di Dataran Merdeka yang saban tahun dikhususkan bagi seluruh rakyat Malaysia melahirkan kecintaan kepada tanah air?

Di manakah rasa tanggungjawab penganjur dan pemimpin terlibat apabila persiapan terakhir untuk menyambut Hari Kebangsaan 2015 terjejas berikutan ribuan manusia berkumpul dan terpekik terlolong ketika persiapan sedang giat dijalankan bagi perarakan hari kebangsaan?

Patutkah penganjur dan pemimpin terlibat berasa bangga, kalau sambutan Ambang Kemerdekaan 2015 terpaksa dipindahkan ke Stadium Bukit Jalil, akibat kejahilan peserta-peserta Bersih menghormati hak orang lain untuk menyambut kemerdekaan?

Tidak malukah penganjur dan pemimpin politik terlibat apabila mereka melaung memperjuangkan demokrasi dan hak dalam undang-undang sedangkan mereka sendiri melanggar apa yang terkandung dalam Akta Perhimpunan Aman 2012?

Seronokkah indvidu-individu seperti Maria Chin Abdullah menyak­sikan bagaimana pelbagai perbuatan biadab berlaku sepanjang perhimpunan haram itu diadakan termasuklah mempromosikan aktiviti Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT)?

Di mana maruah Mohamad Sabu yang akan menerajui sebuah parti yang kononnya membawa wadah Islam membiarkan perbuatan kurang ajar peserta Bersih memijak-mijak gambar pemimpin yang sebangsa dan seagama dengan beliau?

Dari sudut perundangan manakah yang difikirkan oleh Ambiga apabila membiarkan sahaja kanak-kanak dieksplotasi dalam perhimpunan haram tersebut? Termasuk diminta baring di atas jalan raya dan membawa sepanduk yang tertera perkataan lucah?

Demokrasi apa yang diperjuangkan oleh Kit Siang dan Guan Eng apabila menjadikan perhimpunan haram seumpama itu sebagai paltform untuk memaki-hamun pemimpin negara?

Sebenarnya, perhimpunan haram yang menyaksikan pelbagai gelagat memual dan menjijikkan itu tidak akan berlaku jika ada ketegasan di pihak kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang sepatutnya melakukan langkah mencegah ia daripada berlaku.

Adakah amaran KDN bahawa ia satu perhimpunan haram dipatuhi? Adakah larangan KDN memakai baju tertera perkataan Bersih melanggar undang-undang diikuti?

Apakah langkah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyekat laman-laman web mempromosi Bersih berjaya?

Tidakkah kalau dilihat kepada apa yang berlaku ketika perhimpunan berlangsung ia membuktikan segala, usaha amaran dan peringatan itu ibarat ‘mencurah air ke daun keladi sahaja?

Kenapakah KDN boleh membenarkan perhimpunan haram berkenaan diteruskan juga walaupun ia jelas bertentangan dengan undang-undang? Tidakkah undang-undang sepatutnya dikuatkuasakan dan bukan sekadar berkisar soal memberi amaran dan peringatan sahaja?

Bagaimana pula dengan syarikat-syarikat tertentu yang menjadi ‘penaja’ kepada perhimpunan haram tersebut? Apakah mereka harus dibiarkan bebas dan tidak dikenakan sebarang tindakan kerana menyokong satu kegiatan yang menyalahi undang-undang?

KDN perlu memburu syarikat berkenaan, haramkan mereka mendapat sebarang projek daripada kerajaan dan dedahkan penglibatan mereka secara terbuka.

Kini Maria Chin sudah membuat kenyataan, tidak menolak kemungkinan mengadakan Bersih 5?

Matlamatnya kali ini jelas iaitu menyingkirkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri. Kenapakah ada keberanian sedemikian?

Segalanya kerana mereka tahu tiada siapapun yang berani bertindak tegas terhadap perlanggaran undang-undang yang dilakukan, paling tinggipun sekadar pengisytiharan ia perhimpunan haram. Tindakan entah ke mana!

Sesungguh tiada apa yang harus dibanggakan dengan perhimpunan haram tersebut selain memaparkan kebiadaban, kejahilan dan kecetekan sekelompok manusia untuk mematuhi undang-undang dan menghormati hak rakyat Malaysia menyambut kemerdekaan dengan penuh kegembiraan.

Juragan Malawati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan